Det går en rød tråd gjennom Wes Andersons arbeid som filmskaper: de nostalgiske sukkertøyfargene og en voldsom symmetri gjør det hele lett gjenkjennelig. Det skal vanskelig gjøres å få noe til å se ordentlig sjuskete eller hverdagslig ut i Andersons univers.
Filmer som «The Royal Tenenbaums», «Rushmore», «Livet under vann med Steve Zissou» og «The Grand Budapest Hotel» har både gjort ham til en kulthelt – og ført til seks Oscar-nominasjoner.
Tidligere i år ga kunsthistorisk museum i Wien regissøren og hans kjæreste, forfatter og illustratør Juman Malouf, i oppgave å kuratere en egen utstilling. Museet regnes med sine over fire millioner kunstverk som et av verdens ledende innen sitt slag. De kan skilte med gjenstander fra det gamle Egypt, eldgamle mynter, kostymer og skrifter, samt malerier signert storheter som Rembrandt.
Duoen har fått plukke fritt blant den enorme samlingen. Til slutt falt valget på 400 kunstverk som nå er samlet i utstillingen «Spitzmaus Mummy in a Coffin and other Treasures» – en tittel som i seg selv oser av Wes Anderson.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.