Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Norsk herremote i New York

Tekst
Foto: Calle Huth

Foto: Calle Huth

Første gang Emma Liljedahl (26) befant seg på en motevisning var hun to måneder gammel. Foreldrene drev klesbutikker og hadde sitt eget merke, Nino, på 80- og 90-tallet. Stedet var Amsterdam. At Oslo-jenta skulle ende opp foran symaskinen lå antagelig i kortene. Denne uken er herreklesmerket hennes Apollonius invitert til New York Fashion Week. For andre gang.

– Å få være i en by som New York og vise mine kreasjoner er fremdeles litt uvirkelig, sier Liljedahl.

– Da jeg sto bak catwalken på New York Fashion Week for første gang i februar, og hørte sangen til kolleksjonen min starte, så den første modellen gå ut, tror jeg hjertet mitt hoppet over noen slag.

Hun gikk ut av moteskolen Esmod i Oslo i 2011 med spesialisering på herredesign. Etter skolen jobbet hun som lærling for det svenske merket «Fifth Avenue Shoe Repair». Apollonius kom til i forbindelse med den alternative motearenaen Up i 2013. Kolleksjonen førte til at Liljedahl ble invitert til Brooklyn Fashion Week samme år. På første rad satt en av produsentene for New York Fashion Week, som kom inn backstage – og vips – så var Nordstrand-jenta inne i varmen.

Designeren beskriver kolleksjonen som basisplagg av høy kvalitet med et sporty uttrykk, gjerne i ull, lin og bomull. Hennes vår-sommerkolleksjon 2015 er en del av Fashion Gallery-programmet under moteuken i New York.

– Det er en utfordring å lage basisplagg som skal være spennende å se på catwalken.

apolloniusclothing.com

Les mer fra D2 her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.