Selv etter at han ble arrestert og er hovedmistenkt i det som kan være en betydelig og avansert hvitvaskingsoperasjonen med forgreininger til flere steder i Midtøsten, har norskpalestineren Loai Deeb fortsatt å vokse på sosiale medier. Han har mer enn 1,8 millioner følgere på Twitter og cirka en million likes på Facebook. I tillegg har organisasjonen hans GNRD 1,1 millioner likes på Facebook og en million følgere på Twitter. Den tilsynelatende populariteten skal ha vært viktig når GNRD har søkt om og skaffet seg konsultativ status og spesielle lobby- og møterettigheter i blant annet FN og Europakommisjonen.

Tidlig i sommer gikk Økokrim til aksjon mot menneskerettsorganisasjonen GNRD i Stavanger. Organisasjonen og dens president, Loai Deeb, er siktet for hvitvasking og heleri. Pengestrømmer på mer enn 100 millioner kroner blir nå undersøkt i det som er i ferd med å utvikle seg til et internasjonalt mysterium. Et av mysteriene er hvordan de på få måneder har klart å fremstå som en viktig aktør i internasjonal politikk på sosiale medier.

– Vi kommenterer ikke enkeltheter av etterforskningen på det nåværende tidspunkt, sier statsadvokat i Økokrim, Håvard Kampen.

Loai Deeb befinner seg nå i Dubai i Forente arabiske emirater.

Internasjonal gigant

De politiske aktivistene Loai Deeb og GNRD er 22 ganger større enn statsminister Erna Solberg og 30 ganger større enn Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre. DNs foreløpige beregninger tyder på at Loai Deeb og GNRD har flere fans på sosiale medier enn alle regjeringens statsråder og de 169 representantene på Stortinget tilsammen.

Dette til tross for at de før denne helgen var totalt ukjent for norske myndigheter og norske medier. Hverken Utenriksdepartementet eller Norad hadde hørt om dem.

GNRD foregir å være en internasjonal aktør av betydning, og Loai Deeb er større enn nesten alle verdens statsledere på Facebook. USAs president Barack Obama er den eneste som er klart større, mens Loai Deeb og Angela Merkel kniver om en slags annenplass.

Kjøpte følgere

Etter det DN erfarer har Loai Deeb og GNRD skaffet seg sine mange fans og støttespillere ved å kjøpe dem via en tjeneste som heter Fast Followerz – med z til slutt. Dette er en Las Vegas-basert tjeneste som selger falske følgere i store og små pakkeløsninger. Prislistene ligger åpent på nettet. 100 følgere på Twitter koster fire dollar, eller cirka 30 kroner. 100.000 følgere koster 499 dollar, eller cirka 4000 kroner. I tillegg koster det ekstra å kjøpe følgere som er aktive og sørger for såkalte «retweets» av meldinger. Som DN kunne fortelle på lørdag, får Loai Deeb jevnt over flere retweets enn for eksempel Barack Obama. Uansett hva Loai Deeb skriver, er det automatisk noen tusen som gir retweet.

DN har blant annet forsøkt å komme i kontakt med en følger som visstnok er bibliotekar i Wisconsin, og som retvitret en halvferdig norsk setning fra Loai Deeb, men vedkommende fantes ikke.

Med tilsammen cirka tre millioner følgere på Twitter, skal Deeb og organisasjonen hans ha betalt mer enn 120.000 kroner.

Facebook og Youtube

Fast Followerz selger også såkalte likes til Facebook-sider, som er noe dyrere. Prisen er her 99 dollar for 5000 likes. Loai Deeb og GNRD har tilsammen cirka 2,2 millioner likes, og kilder i GNRD opplyser at det meste er kjøpt. To millioner likes koster ifølge listepriser hos Fast Followerz cirka 300.000 kroner.

En tale Loai Deeb holdt i Genève i februar er sett 1,2 millioner ganger på Youtube, noe som er nesten like mange som Barack Obamas årstale, som ble holdt omtrent samtidig. Andre videoer laget av GNRD har som regel mellom 10 og 100 visninger, og prisen for å kjøpe 1,2 millioner YouTube-visninger ligger på cirka 40.000 kroner.

Kilder i GNRD opplyser at det ikke er Deeb selv, men noen ansatte som styrer det som skjer på sosiale medier. Deeb selv er språklig svak, og skal ha overlatt mye av arbeidet i på sosiale medier til andre.

– Jeg har ingen kommentarer til selve straffesaken eller noe tilknyttet denne, sier Loai Deebs forsvarer, advokat Kjell Brygfjell.