Dagligvareleverandørenes forening (DLF) presenterte tirsdag en analyse fra rådgivningsfirmaet Oslo Economics, som konkluderer med at de store matvarekjedene tjener mest når matprisene i Norge stiger: I perioden 2011 til 2014 har butikkprisene på varer økt med 6 prosent mens prisene fra leverandører til butikk bare økte med 4 prosent i samme periode.

Noen timer etter at rapporten ble kjent, holdt Virke presseseminar om pris- og marginutvikling i norsk dagligvarehandel, med grunnlag i tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). SSBs konsumprisindeks viser at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i butikk har økt med 4,3 prosent, mens prisene inn til dagligvarehandelen har økt med 7,4 prosent fra 2011 til 2014.

Begge har rett

Gunstein Instefjord som er fagdirektør for Mat og handel i Forbrukerrådet, har sett på tallgrunnlaget i de to undersøkelsene:

– Kort oppsummert er begge undersøkelsene riktige og gode, men de kommer ulikt ut fordi de baserer seg på ulikt tallgrunnlag. Oslo Economics har tatt utgangspunkt i nettopris, prisen fra leverandør til matvarekjeder og fra butikk ut til kunde. Dette er nettopriser der rabatter er trukket fra. Den andre sammenligningen er basert på SSBs konsumprisindeks. Hovedpoenget her er at begge studiene har et resultat som gir grunn til bekymring, sier han til NTB.

Instefjord påpeker at hele verdikjeden i Norge er preget av betydelig konsentrasjon:

– Vi har mange leverandører med dominerende markedsposisjon og bare tre matkjeder ut til forbruker. Det er hele veien grunn til å spørre seg om konkurransen er god nok.

Dårlig konkurranse

Forbrukerrådet mener undersøkelsen fra Oslo Economics er mest oppsiktsvekkende:

– Vi er overrasket og bekymret over utviklingen som viser at butikkene de siste fire årene har kunnet ta seg såpass mye mer betalt for varene. Matkjedene har økt sine marginer med 10 prosent. Det tyder på for dårlig konkurranse i Norge. Dette viser at vi kunne fått lavere pris dersom konkurransen hadde vært bedre. Det er bekymringsfullt.

Portal

Forbrukerrådet er svært fornøyd med at Stortinget har vedtatt å opprette en dagligvareportal:

– Dette er et viktig virkemiddel for at forbruker enklere skal kunne få oversikt over pris, kvalitet og næringsinnhold. I dag er det for krevende for folk å orientere seg på dagligvaremarkedet.

Instefjord råder folk til være prisbevisste:

– Det betyr ikke nødvendigvis alltid å lete etter det billigste, for det er sammenheng mellom pris og kvalitet, sier han. Men man bør planlegge innkjøpene sine, og for eksempel gjøre ett stort innkjøp i uka. Slik kan man spare penger, redusere matsvinn og dessuten få et mer variert kosthold.

Les også:
Rapport: Kjedene tjener mer enn produsentene på økte matpriser
Virke raser mot rapport om matpriser  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.