Middagsmatkassene til Godtlevert.no og Adams Matkasse er i sterk vekst, som DN tidligere har skrevet. Begge selskapene mer enn doblet omsetningen ifjor og tjener penger.
De to største dagligvareaktørene på nett, Kolonial.no og marked.no, er derimot et stykke unna lønnsomhet og budsjetterer ikke med overskudd de neste årene. Diskusjonen om det går an å tjene penger på nettmat har rast på DNs debattsider de siste ukene.
– Marked.no vil nå break-even med vel en milliard kroner i omsetning, før det er vi et minusforetak. Vi håper å nå én milliard i salg i 2018, sier administrerende direktør Ole Petter Wie i marked.no.
Selskapet, som startet opp tidligere i år og har Stein Erik Hagens netthandel Komplett.no som en av investorene, legger opp til 200 til 300 millioner kroner i omsetning og et tosifret milliontap i sitt første år.
Les DN-spaltist Ida Aalen:
- Første gangen jeg kjøpte dagligvarer på nett var jeg forkjølet og orket ikke gå ut døren, et år senere er det blitt rutine
(DN+)
«Utrolig vanskelig»
– Det går litt saktere enn vi hadde håpet, men det vi ber kundene om er å endre adferd. De skal flytte seg fra fysiske butikker til nett. Det er ikke en veldig stor barriere, men den største hindringen er at nordmenn må planlegge middager noen dager frem i tid. For de aller fleste er dette utrolig vanskelig, sier Wie.
Konkurrenten Kolonial.no opplyser at de nå selger matvarer for vel åtte millioner kroner i uken, og budsjetterer med å mangedoble salget i inneværende år.
I desember ifjor anslo Munthe-Kaas at omsetningen til Kolonial.no kom til å ende i underkant av 100 millioner. Den stoppet til slutt på 75 millioner. Orkla-sjef og tidligere leder for matkjeden Rimi og dagligvareselskapet Hakon Gruppen Peter A. Ruzicka tror det er flere barrierer å passere før man kan lykkes med å tjene penger på å selge dagligvarer på nett.
Anslår 60 prosent vekst
– For det første er ikke nordmenn flinke nok til å prissette sin egen tid, slik man gjør i andre land. Logistikkløsningene er dessuten for dårlige i dag, og man må ha volum for å få gode nok innkjøpsbetingelser fra leverandører og grossister. Alt under et par milliard kroner i omsetning innen dagligvarer er smått. Du får ikke skalafordeler før du når det nivået, sier Orkla-sjefen.
Et ferskt anslag viser at handelsorganisasjonen Virke forventer 60 prosent salgsvekst for mat og drikke over nettet i 2016, og at den samlede omsetningen øker fra vel 1,5 milliarder kroner ifjor til 2,5 milliarder i 2016, ifølge Virke Analyse.
Til sammenligning ble det handlet mat i norske dagligvarebutikker for 164 milliarder eksklusiv moms i 2015. DN har tidligere skrevet at konsulentselskapene EY og PA Consulting tror nordmenn vil kjøpe nettmat for mellom fire og ti milliarder kroner før 2020.
DN har vært i kontakt med Kiwi- og Meny-eier Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop, men ingen av de tre store dagligvarekjedene vil si noe konkret om sine planer for netthandel.
– Jeg tror fortsatt det vil drøye en stund før de store matkjedene kommer ordentlig på banen med netthandel. De vil nok starte med mindre testprosjekter i enkelte butikker, sier Kolonial.no-sjef Munthe-Kaas.
Jakter penger
Både Kolonial.no og den økologiske matkassesatsingen Kolonihagen vil hente inn penger fra investorer. Kolonial.no fikk ifjor inn fondene Alliance Venture Spring og Verdane Capital på eiersiden.
– Vi kommer til å måtte hente inn mer penger i år, men ser ikke det som et problem. Vi har kraftig vekst og stor interesse fra investorer. Det krever investeringer å bygge opp infrastruktur og teknologi for å effektivt betjene den kundemassen som kommer, sier Kolonial.no-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas.
Kolonihagen-direktør Kristina Finne ønsker seg flere aktive eiere og forteller at selskapet er i dialog med flere investorer. Kolonihagen fikk en omsetningsvekst på 18 prosent ifjor og et tap på 1,8 millioner kroner. I 2016 legger Finne opp til ti prosent vekst og overskudd på matkassene.
– Kolonihagen reklamerer ikke på tv og tilbyr ikke halv pris som oppstartstilbud. Isteden har vi valgt å rendyrke kvalitetssatsingen vår. Det har gitt oss 18 prosent vekst det siste året, noe vi er godt fornøyd med, sier Kristina Finne.
Les flere saker om dagligvarer på nett:
Derfor velger stadig flere å få matkasse levert hjem
(DN+)
Dropper netthandel
(DN+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.