Det norske oljefondet - Statens pensjonsfond utland - er nest største eier i den britiske dagligvarekjeden Tesco. Oljefondet eier sju prosent, etter å ha økt eierandelen senest i april.

Oljefondet har satset tungt i Tesco de siste par årene, fra en eierpost på to prosent ved utgangen av 2011.

Da passer det veldig dårlig at verdien av Tesco er halvert det siste året. Det betyr at oljefondets papirtap det siste året nærmer seg ti milliarder kroner.

Dette er Tesco-krisen:

- Regnskapsrot. Selskapet meldte i september et resultat for første halvår på 1,1 milliarder pund. Det viste seg snart at dette tallet var minst 250 millioner pund for høyt.

- Det britiske finanstilsynet (FCA), børsen og britiske myndigheter reagerte meget skarpt.

- Tesco har startet en intern granskning av saken. Revisjonsfirmaet Deliotte og advokatfirmaet Freshfields er hyret inn.

- Financial Conduct Authority (FCA) har satt i gang etterforskning.

- Lederen av Underhusets næringskomité Adrian Bailey har beskrevet regnskapsrotet som en «stratosfærisk feil». Han varsler at Tesco kan måtte svare for saken i parlamentet.

- Fire direktører i Tesco er suspendert de siste dagene. To nye styremedlemmer er hentet inn i et forsøk på å roe markedet. Deriblant den tidligere Ikea-sjefen Mikael Ohlsson.

Skandalen har gjort at hele Tescos gjøren og laden nå er satt under lupen. Både av tilsyn, myndigheter, kunder, konkurrenter og presse.

Avisen Financial Times avslørte denne uken at Tesco nylig har bestilt en ny luksusjet av typen Gulfstream 550 til en halv milliard kroner.

Tescos nye toppsjef Dave Lewis har dermed fått en meget bratt start siden han tiltrådte første september. Det var Lewis selv som kom med den skjebnesvangre misguidingen, men foreløpig synes han å sitte trygt.

Lewis' forgjenger Philip Clarke har foreløpig fått mesteparten av skylden og kritikken for alt som er galt i Tesco. Deriblant luksusjeten, som ble bestilt i 2013. Clarke fikk sparken i juli.

Tesco har uansett fortsatt en meget sterk posisjon i det britiske dagligvaremarkedet, med en markedsandel på 28,8 prosent.

Les også: Dette kommer i statsbudsjettet   Kritiserer McKinsey-bruk i Nav (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.