Styret i Orkla Foods Norge har i dag vedtatt å flytte produksjonen fra Gimsøy Kloster i Skien til andre Orkla-fabrikker.

– Vi har drøftet alternativer til nedleggelse, men står fast ved at det er nødvendig å flytte virksomheten for å kunne møte en stadig tøffere konkurranse, opplyser Atle Vidar Nagel-Johansen som er leder for forretningsområdet Orkla Foods i en pressemelding.

All drikkeproduksjon flyttes til Kumla i Sverige.

Les også: Orkla vil legge ned over 50 fabrikker dn+

Fun Light og Tomtegløgg utgjør de største produksjonsvolumene i Skien, men Gimsøy Kloster har også produksjon av blant annet energidrikk i pulver og ulike essenser, som vil bli flyttet til andre Orkla-fabrikker.

24 ansatte jobber ved fabrikken. De ansatte ble informert om vedtaket under et allmøte i dag.

De ansatte ble i begynnelsen av februar varslet om en mulig nedleggelse, og det har blitt gjennomført en drøftelsesprosess med ansatte og tillitsvalgte.

Flagger ut ketchup til Sverige

Også produksjonen på Rygge i Østfold ser ut til å bli berørt av omleggelsene. Her har Orkla Foods Norge i dag to fabrikker. Forslaget er å flytte det meste av ketchup-, senneps- og dressingproduksjonen under merkevaren Idun til Orklas fabrikk i Fågelmara i Sverige.  Orkla Foods Norge ønsker fortsatt å produsere Nora grønnsaker i Rygge, samle sin virksomhet til én lokasjon og bygge opp et logistikksenter.

Historiske dråper produsert ved Gimsøy Kloster. Nå legges den Orkla-eide fabrikken ned.
Historiske dråper produsert ved Gimsøy Kloster. Nå legges den Orkla-eide fabrikken ned. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

I dag er det til sammen rundt 80 ansatte på de to Rygge-fabrikkene. Intensjonsbeslutningen skal nå drøftes med de ansatte og tillitsvalgte. Endelig beslutning vil bli tatt av styrene i Orkla Foods Norge og Orkla Foods Sverige i løpet av mai.

Nedleggelsene inngår i en større effektiviseringsplan for Orkla.

– Vi har behov for å samle produksjonen på færre produksjonssteder for å være konkurransedyktige for fremtiden. Det innebærer at vi anser det nødvendig å legge ned noen fabrikker, samtidig som vi øker investeringene ved andre, opplyser Nagel-Johansen.

Les mer om dagligvarer i DN:

Hansa og Heineken ut av Remas hyller dn+
Minimeieri får økologisk melk ut av skyggen dn+
– Drives av lyst og frykt dn+
Satser på sunn vekst dn+
Selger bare halvparten av økomelk dn+  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.