I løpet av syv år er Tuborg blitt Norges største ølmerke. Årsaken er massiv satsing på ungdom, fest og festival., skriver Dagens Næringsliv.

På syv år har Tuborg økt fra 3,6 til 22,4 prosent markedsandel i norske butikker, ifølge analysebyrået ACNilsen.

Hansa er nest størst med en markedsandel på 15,5 prosent, foran Ringnes (15,3 prosent), Grans (5,1 prosent) og Carlsberg (5,0 prosent).

Siden Tuborg skapte politisk furore i 2003 ved å senke prisene til litt over avgiftsbeløpet, er prisen gradvis jekket opp slik at markedsandelen i kroner i dag er lik volumandelen. Tuborg er ikke lenger et billig øl.

Klar strategi
Førsteplassen er nådd tross forbudet mot ølreklame. En klar strategi fra eieren Carlsberg ligger bak. Tuborg skal bli ungdommens førstevalg gjennom massiv markedsføring på store festivaler, samt gjennom bruk av fest- og musikksymboler på bokser, flasker og emballasje.

På de grønne boksene er Tuborg-logoen formet som en høyttalermembran og boksen er prydet av musikkinstrumenter og subwoofere. I dag finnes seks Tuborg-varianter og det vil komme flere.

- Siden vi har begrensede muligheter til markedsføring, legger vi vekt på riktig design. Dessuten prioriterer vi Tuborg på festivaler, sier markedsdirektør Anders Røed i Ringnes as.

Selskapet er eid av Carlsberg og står for markedsføringen og bryggingen av Tuborg i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.