Geländewagen med motor fra AMG har alltid vært stas. At Mercedes nå har bygget to utgaver av den finurlige bilen på disse bildene er ikke mindre enn gledelig for fans av G-klassen. Så hva har vi egentlig her?

544 hestekrefter fra en V8-motor, 6x6 hjulsdrift, fem differensialsperrer, portaksler (slik som Unimog), dekktrykkskontroll (også som Unimog) og et spesialchassis som kan frakte deg bortenfor verdens ende.

 

Nå er ikke denne versjonen noen lettvekter, likevel gir 760 Newtonmeter dreiemoment bra fart til de 3,85 tonnene bil de skal drive fremover. Dimensjonene er omtrent like skremmende, med en lengde på 587 centimeter, en bredde på 210 centimeter og en høyde på 230 centimeter, ruver den godt i terrenget.

Responsen avgjør om Mercedes setter i gang en begrenset produksjon av bilen. Vi sier go! Frykten er at den kan bli noe kostbar her til lands.

Les test av Geländewagen: Verdens beste bil

Les test av AMG-versjonen av Geländewagen: Bloddopet børstraktor

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.