Oslo: Direktør Bjørn Erik Thon sier Datatilsynet har jobbet mye med personvernutfordringene ved innsamling og bruk av «big data». Problemstillingene kan også være relevante for adferdsbasert annonsering: Reklame som samkjører store datasett for å rette reklamebudskapet mot svært avgrensede målgrupper.

Datatilsynets Bjørn Erik Thon tror mange ikke er klar over hva som skjer med brukerdataene. Foto:Hampus Lundgren
Datatilsynets Bjørn Erik Thon tror mange ikke er klar over hva som skjer med brukerdataene. Foto:Hampus Lundgren (Foto: Dagens Næringsliv)
– Dette er ekstremt komplekse systemer, noe som er problematisk fra et personvernsynspunkt. Det at vi ikke forstår hvordan og hvilke data som samles inn og hvordan de brukes er i seg selv et personvernproblem, sier Thon.

Les også: EU vil hundredoble bøtesatser for personvernbrudd

DN har tidligere omtalt Schibsteds planer om å samle alle trafikk- og brukerdata fra SPiD i én strøm som kan tilbys annonsørene. Mediebyråene, som håndterer store deler av annonseomsetningen i Norge, er i gang med kjøp av reklameeksponeringer basert på detaljerte brukerprofiler og adferdsdata.

Thon mistenker at svært mange brukere av både Schibsteds nettjenester, Facebook og Google vet lite om hva som skjer med brukerdataene deres.

– Kunnskap om hvilken kontrakt man inngår og hvilke innsynsrettigheter man har er nok begrenset, sier Thon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.