Høye lyder fra pc-en når e-mailer tikker inn, grusomme ringetoner på mobilen, høyttaler på telefonen og stinkende matpakker.

Jo da, det er mange ting å ergre seg over på jobben - ikke minst hvis du sitter i et åpent kontorlandskap.

Verst av alle er de som på død og liv skal snakke høyt, og helst hele tiden, mener de spurte i en amerikansk undersøkelse.

Hele 32 prosent synes at dette topper listen over irritasjonsmomenter på jobben.

Les også: Bli kvitt dårlige jobbvaner

- Si ifra!
Er du blant dem som irriterer deg over andre? Si ifra! oppfordrer Barbara Pachter, som arbeider med business-etikette og har skrevet boken "When the little things count...And they always count".

- Det er bare et spørsmål om å få sagt ifra i den riktige tonen. Vær høflig, men gjennomslagskraftig, sier Pachter til Forbes.com. For eksempel kan det gjøres slik, forklarer hun:

"Du er kanskje ikke klar over det, men du snakker ganske høyt og det distraherer meg. Jeg har vanskelig for å konsentrere meg om jobben min. Kan du snakke litt lavere, ok?"

Flere irriterende uvaner
Ikke bare høytsnakkerne skaper trøbbel på arbeidsplassen. Undersøkelsen som konsulentbyrået Harris Interactive and Randstad gjennomførte blant over 2300 arbeidstakere i USA kom frem til en hel liste over ting som irriterte folk i løpet av en arbeidsdag.

Her er noen av dem:

  • Å forlate kjøkkenet rotete.
  • Ansatte som lot det være fullt av vann på vasken på toalettet, slik at nestemann som lente seg mot vasken ble våt.
  • Skru på radioen så høyt at alle må høre på.
  • Legge kabal eller spille andre spill på mobilen midt i et møte.
  • Låne ting fra andres kontorpult uten å legge dem tilbake.
  • Spise mat som lukter vondt foran pc-en, slik at lukten sprer seg til hele lokalet.
  • Støyende mobiltelefoner.
  • Stå rundt andres kontorpult og snakke til stadighet, slik at andre har vanskelig for å konsentrere seg.
  • Snakke høyt med noen som befinner seg på motsatt side av lokalet.
  • Spise mat, frukt og godterier som andre har tatt med seg, uten noen gang å ta med noe selv.

(Kilde: Forbes.com)

Les flere karrieresaker på DN.no her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.