Blant en lang rekke prominenser statsminister Erna Solberg skal møte under World Economic Forum i Davos, er grunnlegger og toppsjef Travis Kalanick i Uber, bildelingsnettverket som er verdsatt til rundt 60 milliarder dollar uten å eie en eneste bil.

– Han har bedt om et møte, sier Solberg på Hotel Meierhof like etter ankomsten i Davos.

Hun kaster seg likevel ikke på den nesegruse beundringen for det nye suksesselskapet, og setter overraskende nok i stedet pengene på en mer lokal aktør.
– Uber ikke nødvendigvis til å være vinneren i den globale økonomien i fremtiden. Det kommer til å være masse lokale ”Ubere” i fremtiden, som ikke heter Uber. Det nettopp et sånt eksempel. På et tidspunkt kommer Bergen Taxisentral til å være like god på den typen aktivitet!

Nyheter om delingsøkonomien? Følg med på dngrunder.no og @dngrunder på Twitter.

Oslo Taxis konsernsjef om Uber: – Få dem inn, så skal jeg slå dem

Les også: Minst 24 Uber-sjåfører er avskiltet, men ingen er så langt felt i retten.

Les også: Slik svarer Uber-sjefen om avskilting

Takker for tilliten

Daglig leder Jan Valeur i Bergen Taxi er godt fornøyd med tillitserklæringen fra sitt bysbarn.

– Du får hilse Erna Solberg hvis du ser henne igjen og si det er hyggelig at hun trives med å ta Bergen Taxi, sier han.

Når det gjelder Uber, kan også han styre sin begeistring. Uber driver en digital plattform som lar passasjerer booke turer med enhver bilfører som måtte ønske å plukke opp noen og tjene penger. Det kolliderer med norsk tradisjon for taxiløyver og streng regulering.

- Det er spennende med nye konsepteer, men en må forutsette at de følger samme rammer og reguleringer som andre, sier Valeur.

Han mener for øvrig at Bergen Taxi har vært i front med nye teknologiske løsninger, enten det er bestilling via app eller tekstmelding.

- Jeg er bergenser, så det er mulig jeg tar hardt i, men jeg tror vi var først ute med sms-bestilling i verden, sier han.

Dette er en av bilene som kjører for bestillingstjenesten Uber Pop.Foto: Melisa Fajkovic
Dette er en av bilene som kjører for bestillingstjenesten Uber Pop.Foto: Melisa Fajkovic (Foto: Dagens Næringsliv)
 

Ny ny økonomi

Statsministerens tanker om Uber og den nye økonomien er knyttet til årets tema i Davos, som er "Den fjerde industrielle revolusjonen". Selv World Economic Forum bekymrer seg for at maskiner erstatter mennesker, og at forskjellene øker. Solberg ser mer optimistisk på det.

- Det vi har sett iløpet av de siste 20 årene, er en utvikling på internett hvor man har bygget nye infrastrukturer. Der har det typisk vært sånn at "size matters", altså den som vinner markedet, vinner alt. Da får du Microsoft, da får du Facebook, da får du Google, da får du de store. Når du kommer over på ting, er det ikke på samme måten. Da bruker du internett som en plattform for å formidle noe fysisk, og det tror jeg blir mer konkurranseutsatt, sier hun.

Les også på DN.no i dag:

Lav oljepris tvinger Saudi-Arabia til velferdskutt

Vil erstatte barnetrygd med gratis barnehage

SAS må innstille 766 avganger

Bli med Kim Haagensen på biltur og hør historien om hvordan han plukket opp sin fremtidige advokat som Uber-sjåfør

Han plukket opp sin fremtidige advokat som Uber-sjåfør
Renholdsgründeren Kim Haagensen (31) forteller om hvordan han plukket opp forretningsforbindelser gjennom taxiappen Uber. I tillegg til advokaten sin plukket han også opp en interessert investor og sin fremtidige webdesigner.
01:07 Min
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.