Roma, Italia: Alt annet enn tilfeldigheter gjør at Volkswagen har sin internasjonale lansering av den nye småtassen Up i Roma.

Det er slike kjøreforhold bilen er skapt for. Knøttliten motor kombinert med kompakte ytre mål skal gjør den til et ypperlig fremkomstmiddel i storbyen.

 

When in Rome...
Med en lengde på 3,5 meter kan man snike seg rundt i bytrafikken som en hvilken som helst annen romer. Og kikker man på hva sjåførene rundt deg kjører, så er nær sagt alle sammen konkurrenter til den nye folkevognen. Bittesmå Fiater av forskjellige modeller, Renault Twingo og Up-forgjengerne Lupo og Fox fyker rundt på kryss og tvers i gatene.

Sett i forhold til disse, er Up definitivt et steg i riktig retning.

Plass
Det første man henger seg opp i når det gjelder denne typen bil er selvfølgelig hele poenget med bilen, størrelsen.

Og først som sist kan vi slå fast at bilen er overraskende romslig, sett ut fra sine egne forutsetninger. Plassen i førersetet er bra, takhøyden er flosshatt-enorm. Baksetet er ikke all verden, men bagasjerommet er overraskende stort det også.

Ifølge produsenten skal den sluke hele 251 liter. Når det her står "hele", så er det sammenlignet med konkurrentene. Toyota Aygo tar 139 liter, Fiat 500 170 liter, mens Ford Ka er nesten like stor med sine 233 liter bagasjeplass.

 

Kvalitetsheving
Innvendig virker det som Volkswagen har gjort leksa si, her er alt tilsynelatende bra skrudd sammen, og materialkvaliteten er ikke like crappy som man er vant til i denne bilstørrelsen.

Det er heller ikke dagligdags at en bilprodusent lanserer helt nye innovasjoner på sin minste modell. Slikt arves gjerne fra eldre og større søsken etterhvert. I Up har Volkswagen laget et ganske snedig semi-integrert navigasjonssystem, som grunnet sin folkelighet også kommer først på en folkemodell. Det minner mye om en vanlig løs navigasjonsenhet fra Navigon, men er integrert med bilens stereoanlegg og kan stå for både telefoni, navigasjon og kjøretøyinformasjon. Prisen på dette er ikke kjent i Norge, men om den ikke blir altfor høy, er dette til å anbefale. I hvert fall for de som måtte finne på å bruke bilen i Roma.

Up setter en ny standard innen sikkerhet i småbilklassen. Det mest innovative er den såkalte City nødbremssystemet som består av en lasersensor som i hastigheter opp til 30 km/t registrerer ting foran deg, og om du selv ikke følger med, bremser den bilen helt til stopp. Snedig.


Overraskende stille
For eventuelt å få mulighet til å kjøre den i Romas gater, har du relativt mange mil på landeveien foran deg. Og akkurat i slike forhold overrasker bilen med hvor bra lyddempet kupeen er. Om du vil holde følge med trafikken må du riktignok regne med å høre den tresylindrede bittelille motoren når turtallet blir i høyeste laget, men det er til å leve med.

Selv om den femtrinns girkassen må brukes flittig om fartsendringer skal skje, holder bilen greit følge med trafikken. Forskjellen mellom 60 og 75 hestekrefter var nær sagt umerkelig da vi prøvde bilen.

 

Alt i alt innehar Up sedvanlige folkevogn-kvaliteter. Den er forusigbar og ordentlig, og dermed også en smule kjedelig. Innstegsprisen er sagt å bli under 125.000 kroner, noe som må sies å være en bra pris.

Selv om en bil fungerer topp i Romas travle bytrafikk, gjenstår det å se om dette er noe norske bilkjøpere vil ha, når bilen kommer i salg i mai. Til Norge kommer den kun som firedørs modell.

Les også: Mini-folkevogn returnerer til Norge

Her kan du se hva den norske Volkswagen-sjefen sa om bilen da den hadde premiere under bilutstillingen i Franfurt tidligere i høst:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.