Det finnes ikke et fornuftig argument for å kjøpe Audi S8. Om du har finansiell mulighet, bør du likevel ikke la være.

Et ubeskrivelig skyv presser deg ned i setene om du skulle forsøke å gi flatt jern. Smilet brer seg utover ansiktet til føreren, inntil tunnelsyn og fartsoverskridelse setter en stopper for moroa. Herregud som denne bilen går!

Klikk på bildet øverst i artikkelen for å se video!

Tro det eller ei, men dette dråget av en bil er en av de kjappeste på markedet. Nå har det dukket opp større og større biler som gjør null til 100 km/t under fem sekunder. Den nye Audi S8 har definitivt ikke blitt downsizet rent bokstavelig, men motoren har mistet to av sylindrene fra den fantastiske V10-eren som satt under panseret på forrige versjon. Det var dessuten i praksis samme motor som i Lamborghini Gallardo.

Heldigvis betyr ikke det at den nye S8 har blitt tammere. Snarere tvert imot. Den har faktisk klart å bli enda kvikkere. Den nye fireliters V8-eren yter hele 520 hestekrefter, noe som er 70 mer enn i bilen den tar over stafettpinnen fra.

 

Superrask
Samtidig har den mistet noen kilo, og dette bidrar til at denne bilen gjør null til 100 km/t på 4,2 sekunder. Det er ufattelig raskt, og man sparer nesten sekundet fra den gamle S8, som heller ikke akkurat var treg. Lyden derimot er adskillig mer dempet enn før. Kontrollert V8-brøling er stas, men ikke så hysterisk tilfredsstillende som V10-hylet man før fikk.

S8 er dermed en av de kjappeste med fire ringer i grillen noensinne. Av dagens modeller, kun slått av supersportsbilen R8 med den største motoren. Av konkurrenter med noenlunde tilsvarende plass er det ingen som holder følge. Man må opp på Porsche Panamera Turbo for å tangere akselerasjonen. Det koster til gjengjeld 350.000 kroner ekstra.

Kjører fra konkurrentene
Konkurrenter som BMW M5 og diverse AMG-modeller fra Mercedes blir også hengende etter på ren akselerasjon. Alle tall og sammenligninger er imponerende nok i seg selv, men det er ikke før jeg sitter bak rattet og klemmer gassen i bunn at det virkelig går opp for meg hvilke vanvittige krefter som skjuler seg bak den diskrete luksusen i denne bilen.

Forrige generasjon var imponerende både på hjemlige veier og på tyske autobahn. Men den rekker ikke opp til knærne på den nye utgaven av S8 hva krefter gjelder. Vektreduksjonen gjør at bilen føles langt mer lettbent enn før, og selv om den sikkert gjør seg best på tyske frifartsveier, er det ikke mye som slår følelsen av å sitte bak rattet i en bil med et slikt potensial. Selv på norske veier som hverken egner seg eller tillater høyere enn tosifret antall kilometer i timen. Potensialet er så mye mer.

S8 har adaptiv luftfjæring som standard, og i det hele er understellet svært godt avstemt. Selv med 21-tommers felger blir det ikke spesielt ukomfortabelt. Likevel tåler også understellet relativt heftig sportslig kjøring. På nesten bemerkelsesverdig vis kan dette altså kombineres.

Trykk her for å se store bilder av S8!

 

Selvmotsigelsen
Bilen er egentlig en selvmotsigelse. En så stor og luksuriøs farkost er altså kombinert med en følelse en racerbil verdig. Ved akselserasjon presses man tungt tilbake i de gode setene, og om man hadde trosset tyngdekraften og kløpet seg i armen, hadde man skjønt at det faktisk er virkelig. Rent sikkerhetsmessig er det heller ikke noe problem å styre med en arm, det er så udramatisk og føles så naturlig med den slags kjøring.

Og skulle noe inntreffe, er det greit å vite at også bremsene biter godt fra seg. Men så er det da også keramiske bremser til 100.000 kroner ekstra på vår bil. Noe som må til for å bremse lokomotivet, om det skulle løpe løpsk.

Sylinderkutt
Ikke nok med at Audi har fjernet to av sylindrene fra den gamle V10-motoren, men kuttes også fire av de gjenværende sylindrene ut når forholdene skulle tilsi det. Det betyr mindre drivstofforbruk, og oppgitte tall for S8 er drøye literen på mila.

Og selv om dette ikke merkes av føreren, kjøper man ikke denne bilen for å kjøre rundt på fire sylindere.

 

Stillhet
S8 leverer også en standard som det er vanskelig å følge opp når det gjelder støy i kupeen. Med mindre du gir skikkelig gass, høres nesten ingenting.

Ved hjelp av motorfester som styres elektronisk har vibrasjoner og ulyder blitt marginalisert, samtidig har bilen et system som aktivt fjerner støy inne i den. Mikrofoner fanger opp lyd, og sender motstøy gjennom de 19 høyttalerne fra Bang & Olufsen, selv om du skulle høre på musikk. Smart, og ikke minst effektivt.

Teknisk perfeksjon
Audis slagord er forsprang gjennom teknikk, noe de virkelig beviser med nye S8. Teknisk sett er dette helt topp.

Kreftene er større og de kommer på et gunstigere tidspunkt enn før. Der den gamle S8 leverte 540 newtonmeter ved 3500 omdreininger, leverer den nye motoren 650 newtonmeter allerede ved 1700 omdreininger.

Oppsummert gir S8 altså en nesten perfekt pakke av drivstoffeffektiv kraft i superb byggekvalitet med svært trygge veiegenskaper, godt hjulpet av quattro-systemet.

Savnet av V10-motoren kan vi leve med.

Klikk her for å se video av S8!

Trykk her for å se store bilder av S8!

 



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.