Svake markeder og en høy oljepris har fått skipsfarten til å senke farten - bokstavelig talt.

Enorme besparelser
Rederiet Wilh. Wilhelmsen sparer over 100 millioner dollar eller rundt 600 millioner kroner i året, opplyser analytiker og leder for DNB Markets' shippingteam, Nicolay Dyvik til DN.no.

- Vår forståelse er at det er en såpass stor besparelse at de heller kommer til å bestille nybygg eller chartre inn tonnasje enn å øke farten, sier han.

Høyere utnyttelsesgrad enn antatt
Dyvik og hans kolleger i DNB har nylig gjort opp status for shippingbransjen i en nær 500 siders rapport med titelen "Bare se på bilfrakterne".

"Våre estimater, som ligger over markedsforventningene, er basert på at seilingshastigheten holder seg lav, selv om ratene skulle stige, så lenge oljeprisen forblir relativt høy", heter det.

Analytikerne påpeker at utnyttelsesgraden for bulk-, tank-, og containermarkedene i snitt er nær 85 prosent når man ser på rapporterte hastigheter, mot 69 prosent ved full hastighet.

- Vi har et noe mer positivt syn enn det forward-markedet indikerer i dag. Årsaken til det er nettopp fordi vi mener utnyttelsen er høyere når man hensyntar lavere rapportert seilingshastighet, sier Dyvik.

Vil ikke hindre rateoppsving
Analytikeren mener besparelsene ved lavere fart er såpass enorme at det «totalt» endrer hvordan man modellerer tilbud og etterspørsel i shippingsegmentene. Wilhelmsen har redusert farten fra 21 knop i 2008 til 17 knop i dag, ifølge ham.

Kritikere vil imidlertid kunne hevde at ethvert rateoppsving vil blir møtt med med høyere fart, og dermed være kortvarige. Dyvik er ikke enig.

- Du kan ha et lite oppsving i farten, men ikke nok til å hindre et oppsving i ratene, sier han.

Se på tank
Mens Wilhelmsen er kroneksempelet, trekker analytikeren også frem hva som skjedde rundt rateoppgangen i tankmarkedet tidligere i år.

Mens VLCC-ratene steg opp mot 40-50.000 dollar dagen i april økte ikke den rapporterte hastighet nevneverdig i første halvår, ifølge ham.

- Med dagens bunkerspriser må VLCC-ratene opp mot 80.000 dollar dagen for at du skal tilbake til full fart, sier Dyvik.

Kan komme i skvis
DNBs shippingteam argumenterer for at utnyttelsen innen bilfrakt, der Wilhelmsen er en betydelig aktør, nå er høyere enn tidligere antatt.

Siden 2008 har redusert fart og skraping alene nemlig fjernet 35 prosent av kapasiteten. Det gjør at Wilhelmsen kan risikere å komme i marginskvis, ifølge analytikeren.

- Hvis de ikke har tilgjengelig kapasitet selv, så er selskapet både pris- og volumtaker, som betyr at de enten må hyre inn skip eksternt til en høyere rate eller så må de bestille nybygg. Men de får du ikke levert før i første kvartal 2014, slik at flåteveksten er irreversibel frem til fjerde kvartal 2013.

- Bunkersbesparelsen på 100 millioner dollar som ligger i deres regnskaper risikerer å bli redusert som følge av at man kan bli tvunget til å sette opp hastigheten på flåten sin, sier Dyvik.

DNB Markets har derfor en salgsanbefaling på Wilhelmsen-aksjen WWASA med kursmål 38 kroner.

Les også:
Røkke bestiller to bilskip
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.