Unge Høyre har stevnet Mamma og Pappa Reklamebyrå for retten. Partene møtes i Oslo tingrett i neste måned. Reklamebyrået hadde laget valgkampmateriell som var en kopi av designet til Marius-genseren.

Advokat Terje Dahl Svendsen som representerer Unge Høyre, sier at hans klient kjøpte materiale for flere hundre tusen kroner som ikke lot seg bruke.

Undersøkte ikke på forhånd

– Designet på materiellet kunne forveksles med mønsteret fra Marius-genseren. På grunn av opphavsrettigheter lot det seg ikke bruke. Unge Høyre hadde i den forbindelse pådratt seg kostnader som det ønsker tilbakebetalt fra Mamma og Pappa Reklamebyrå, sier Svendsen.

– Det man fra vår side mener byrået burde gjort, var å undersøke om det forelå rettigheter til Marius mønsteret før dette ble benyttet. Byrået klarerte med andre ord ikke om det forelå opphavsrettigheter eller andre rettigheter. Vi mener altså at det er reklamebyrået og ikke kunden som må avklare rettighetssituasjonen før en kampanje iverksettes, ­ sier advokat Terje Dahl Svendsen.

Byråleder Jarl Naglestad i Mamma og Pappa Reklamebyrå ønsker ikke å kommentere saken. Han viser til at byråets forsikringsselskap håndterer saken.

Det var i august ifjor at rettighetshaveren til Marius-designet, Vigdis Augusta Yran Dahle, så Erna Solberg stå foran et banner fra Unge Høyre med Marius-design.

Spurte ikke om lov

Det viste seg at ingen hadde spurt om å få bruke dette designet.

Generalsekretær Christopher Wand i Unge Høyre erkjente raskt at de nødvendige tillatelser ikke var hentet inn. Unge Høyre måtte deretter kaste alt materiell som hadde Marius-design.

I ettertid har det oppstått tvist mellom Unge Høyre og Mamma og Pappa Reklamebyrå om hvem som var ansvarlig for ulovlig bruk av designet.

Mamma og Pappa Reklamebyrå har cirka 15 ansatte. Selskapet ble etablert for snart tre år siden. Byrået har hatt et kraftig vekst fra det første omsetningsåret som viste 4,7 millioner kroner.

Mamma og Pappa Reklamebyrå hadde ifjor en omsetning på 22 millioner kroner og fikk et underskudd før skatt på 700.000 kroner.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:  Marius og mønsteret
 

Marius er tilbake<br/>på moten  


Röyksopps plagiat-strid i retten