Til høsten er det duket for et regimeskifte i Utenriksdepartementet. Selvfølgelig fordi regjeringen og utenriksminister Jan Petersen kan bli skiftet ut ved stortingsvalget. Men ikke minst fordi utenriksråd Bjarne Lindstrøm skal bli norsk ambassør til London, etter det DN kjenner til.

At Lindstrøm skal til London har ingen ting med flomkatastrofen å gjøre. Det har mer å gjøre med at Lindstrøm har sittet svært lenge som utenriksråd – åtte år – er blitt 62 år og vil ha en passelig retrettstilling. Men dette bør bli anledningen til et systemskifte og en modernisering av departementet. Det er på høy tid.

Kjennere av Jan Petersen, Bjarne Lindstrøm og maktsystemet i departementet er ikke overrasket over UDs problemer i forbindelse med flomkatastrofen. Også internt i UD er det en demning som er i ferd med å briste. Frustrasjonen tyter ut i mediene. Det skjer anonymt, fordi enhver som uttaler seg risikerer karrieren. Det er en viktig side av problemet. Utenriksråden har ikke villet kommentere kritikken.

Jan Petersen beskrives som en velmenende, men fjern utenriksminister. Petersen har latt utenriksråden få særdeles stor makt. Mange beskriver Bjarne Lindstrøm som den reelle maktfaktoren i UD. Noen bruker ord som «despot» eller «pave». Lindstrøm vil ha mest mulig kontroll.

Bjarne Lindstrøms karriere er bemerkelsesverdig. Internt i UD er den gjerne omtalt som «fra bud til gud». Det handler om at Lindstrøm faktisk startet som bud, før han klatret til topps på UDs karrierestige. Det gjorde han med bare grunnskole i bagasjen, men med list og gode strategiske manøvrer.

Bjarne Lindstrøm har fått heder og ros for sin innsats i Sør-Afrika under apartheid. Som generalkonsul var Lindstrøm en viktig deltager i smuglingen av norske UD-midler inn i landet til ANC. Etter en periode som leder av administrativ avdeling i UD, ble han utenriksråd på midten av 1990-tallet.

Kritikken internt i UD-systemet dreier seg dels om Bjarne Lindstrøm, dels om et gammelmodig system som må moderniseres. Mye koker ned til at utenriksråd Lindstrøm har sittet for lenge. For mye makt over lang tid er ikke heldig. Særlig ikke innenfor et lukket, hierarkisk system som UD, der ledelsen på toppen får nesten eneveldig makt.

Utenriksråden anklages for eksempel for å omgi seg med bare ja-mennesker. Alternative synspunkter eller kritikk er umulig å fremføre uten at det får negative konsekvenser. Ingen tør å kritisere ledelsen. Eldre ambassadører med lang fartidstid skjelver i buksene dersom de blir kalt inn til utenriksråden. Frykt og redsel, sjelden ros, preger kulturen, fortelles det.

En slik kultur har fått vokse frem fordi UD har holdt fast på gamle strukturer. Rekrutteringen skjer i stor grad gjennom aspirantkurs fortsatt. Kulturen er lukket, der de fleste blir i systemet på livstid. Det betyr at de fleste blir avhengige av utenriksråden for å gjøre karriere. Det finnes tilsettingsråd, men i praksis er det utenriksråden som avgjøre alle forfremmelser. Folk som står for andre holdninger kan ende på bøttekottkontorer eller få lite attraktive jobber.

Dette er en bedriftskultur som ellers i samfunnet ble forlatt for femti eller hundre år siden. Det er god gunn til å stille spørsmål om mangelen på åpenhet og diskusjon kan forklare noen av UDs problemer i forbindelse med flomkatastrofen. Ansatte som er livredde for å gjøre feil og få strekk, gjør ikke godt arbeid.

Makten og kontrollen har også andre politisk viktige utslag. Den kan også ramme mektige UD-folk som Washington-ambassadør Knut Vollebæk. Under Irak-krigen skal helt vesentlig informasjon ha blitt holdt unna Vollebæk. Dette skjer en av Norges fremste ambassadører, tidligere utenriksminister for KrF og god venn av statsministeren.
Nå kan Vollebæk være en av de sterkeste kandidatene til å bli utenriksråd etter Lindstrøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.