Opel Ampera fortsetter sin tilværelse i ingenmannsland. Bilen, som drives av en elektrisk motor, med batterier som kan lades både i stikkontakten hjemme, og via en innebygget bensinmotor, faller helt utenfor det norske avgiftssystemet.

-Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil da den utelukkende drives av elektrisitet, sa administrerende direktør Peter Nikell i Opel Norge i en pressemelding tidligere i år. Dermed ble det sendt søknad til Toll- og avgiftsdirektoratet om at Opel Ampera skulle klassifiseres som elbil.

Les også: Bil-bastard skaper hodebry

Nå har svaret kommet, og i følge Toll- og avgiftsdirektoratet er Ampera hverken å anse som elbil, eller hybridbil.

Over 400.000 kroner?
Dermed vil den med dagens system avgiftsbelegges som en vanlig bil, og prisen tar dermed livet av bilen. Om den hadde blitt klassifisert som elbil hadde prisen endt på omlag 285.000 kroner. Nå får den ikke en gang rabatt for batterivekten og elmotor-effekten, slik hybridbilene gjør, og vil ende på en pris over 400.000 kroner. Hvis ikke noe mer skjer.

Direktoratet sender nå saken videre til Finansdepartementet, ettersom det fremover vil komme forskjellige løsninger på kjøretøy som i likhet med Opel Ampera ikke vil dekkes av ordlyden i dagens avgiftssystem. Opel Norge ser på dette som en god nyhet.

Gir ikke opp
- Opel Norge er veldig godt fornøyd med Toll- og avgiftsdirektoratets behandling av saken. Selvsagt skulle vi gjerne sett at Opel Ampera ble klassifisert som en elbil, men vi har hele tiden påpekt at det må åpnes for en justering i bilavgiftene dersom det ble funnet at Opel Amperas teknologi faller mellom dagens to definisjoner. At Toll- og avgiftsdepartementet deler vårt syn og sender saken videre til Finansdepartementet, er vi selvsagt svært fornøyd med, sier administrerende direktør i Opel Norge, Peter Nikell i en pressemelding.

- Vi har overhode ikke gitt opp, vi er nå i en dialog med politikerne som til slutt avgjør denne saken, sier informasjonssjef i Opel Norge Hélène A. Formo til DN.no. Dermed må Opel vente til revidert nasjonalbudsjett som legges fram i midten av mai, og eventuelle endringer på statsbudsjettet for 2012.

Ikke overraskende vil Opel forhindre miljødiskriminering av tilnærmet like biler.Toyota Prius som slipper ut 89 gram CO2 per kilometer får avgiftslettelser, mens Ampera kan kjøres med nullutslipp i seks mil og har et oppgitt utslipp på 33 gram per kilometer, avgiftsbelegges på samme måte som alle andre biler.

Formo vil ikke si noe om Opel kan stille seg bak et forslag om at bilavgiftene blir en ren utslippsavgift, slik at det blir teknologinøytralt.

- Det er helt tydelig at man må justere avgiftssystemet, sier hun til DN.no.

Norske bilavgifter er en evig kilde til debatt, og blir neppe utdebattert med det første. Opel Ampera går i bresjen og sørger for det. Bilen kommer til landet i fjerde kvartal i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.