Mange boligselgere går langt for å få leiligheten eller villaen til å fremstå så perfekt som mulig på visning.

Men mye kan tyde på at du kan blåse i bollebakingen og like gjerne også beholde dine egne møbler når boligen skal vises frem til potensielle kjøpere.

Å drastisk «pimpe» boligen før den skal selges ser snarere ut til å skremme bort kjøpere, skriver svd.se.

Ifølge Svensk Fastighetsförmedlings siste boligbarometer er nemlig en overdreven styling det som irriterer boligkjøperne aller mest når de er på visning. 49 prosent sier dette er mest forstyrrende.

- Å fylle er helt badekar med paprika er sjelden vellykket. Og tar man bort mye møbler og erstatter dem med nye forsvinner den hjemmetrivelige følelsen, sier Dan Sjöholm hos Svensk Fastighetsförmedling til svd.se.

Må være rengjort

Men det er ikke bare overdreven styling som irriterer potensielle kjøpere.

Boligen bør for alle del være ren når du skal vise dem frem. 38 prosent sier utilstrekkelig rengjøring er det som irriterer mest.

På neste plass over irritasjonsmomenter er hvis det dukker opp useriøse spekulanter på visningen. Minst 25 prosent av svenske boligkjøpere har tydeligvis opplevd det.

Undersøkelsen viser også at flere enn hver tiende boligkjøper selv har brukt triks på visninger for å skremme bort andre kjøpere, som å skryte av sin egen økonomi eller høyrøstet planlegge endringer i planløsningen. Ifølge Dan Sjöholm kan en slik oppførsel snarere bidra til å drive opp prisen på boligen.

Bråkete barn er heller ikke noe som får kjøperne til å kaste seg over budskjemaene. 21 prosent synes det er det absolutt mest irriterende på visning.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:  - Et malingsstrøk er nok


Få følger det viktigste rådet på visning