De 100 første dagene i sjefsstolen er svært viktige for fremtiden din i toppstillingen, nevnes det ofte. - Bare tull, slår den britiske forskeren Bridget Farrands nå fast - og støtter seg på dybdeintervjuer med over 50 nyansatte ledere i næringsliv og offentlig sektor i England, Frankrike og USA.

- I virkeligheten tar det sjelden mindre enn et år før du kan begynne å lede på alvor, sier hun ifølge Chef.se.

Hun mener for mange ledere tar for store beslutninger for tidlig i jobben, og i dette får Farrands støtte av lederekspert Amund Fjeldstad.

- Jeg tror de første 100 dagene er viktige, men å gjennomføre for mye endringer for fort er en risikosport. Som ny sjef må man bruke tid på å forstå de ansatte og systemet før man går i gang med endringer - enten dette tar 45, 100, 190 dager eller et helt år. I tillegg er det ekstremt viktig å skape en enhetlig stemme i ledergruppen. Dette bidrar til å skape trygghet på arbeidsplassen, sier han til DN.no.

Amund Fjeldstad har over 20 års erf#229 innen salg, kommunikasjon og ledelse, jobbet tidligere som direktør i det amerikanske konsulentselskapet Gartner hvor han hadde lederansvar for mennesker i over 30 land, og er i dag grunnlegger og leder av Fjeldstad & Partners. Han har også skrevet tre bøker.

Tre faser
Bridget Farrands peker på at du må gjennom tre faser når du tar fatt på en høyere lederstilling:

Først skal du komme på plass, ta inn all informasjon og begynne å orientere deg. Så skal du overleve i det nye landskapet og forstå virksomheten, strategien, maktstrukturene, hvordan folk tenker og hvem du kan stole på. Først når dette er gjort kan du begynne å ta egne velbegrunnede beslutninger og få med deg organisasjonen på å gjennomføre dem.

9 til 14 måneder tar det gjennomsnittlig for en toppsjef å sitte trygt i stolen, ifølge Farrands. Det tar kortere tid hvis du er rekruttert internt, lengre tid om du verken kjenner selskapet eller bransjen.

Men som ny sjef blir man ofte tvunget til å gjennomføre endringer - og det skal gjerne skje fort.

Tror ikke på machostilen
- Et klassisk dilemma. Styret sier at du må skjære ned, men erf#229ene våre viser at dette er noe de ansatte oftest har forståelse for. Alle skjønner at man ikke kan gå med underskudd år etter år, men ofte er det ikke selve nedskjæringene som er problemet, men måten det skjedde på, sier Amund Fjeldstad.

- Og da er vi tilbake til start: Bruk tid på å forstå de ansatte, vær synlig og tydelig og sett deg inn i situasjonen - og kan endringene skje. Ansatte som opplever at de blir lyttet til og forstått, har større toleranse selv for store endringer. Men jeg har sjelden tro på machostilen: Når et plaster rives av og du bare napper til, blir det sjelden veldig elegant. Gjør det forsiktig. Får du organisasjonen imot deg helt fra starten av, er det vanskelig å vinne tilliten tilbake senere, sier Fjeldstad.

- Hva er noen av de største tabbene en nyansatt leder kan gjøre?

- Mangel på ydmykhet er ikke bra. Ikke føl at du må markere deg helt fra dag én. Jeg har tro på at man skal være ydmyk og tøff på én gang, og samtidig vise fleksibilitet.

Her er åtte dilemmaer nye sjefer må håndtere, ifølge Bridget Farrands:

1) Oppdrag: Forandre eller bevare?

2) Målstyring: Åpen for nye muligheter eller holde samme kurs?

3) Relasjoner: Skape nærhet eller holde distansen?

4) Ydmykhet: Be om hjelp eller lære andre?

5) Beslutningsform: Bestemme selv eller delegere?

6) Forandringstakt: Rask eller langsom?

7) Fortrolighet: Sparke eller utvikle medarbeidere?

8) Lojalitet: Støtte eget team eller ta mest hensyn til dine overordnede?

Les også: - I Norge har vi ikke den store tradisjonen for «sjefing»

<b>Advarer mot å google jobbsøkere</b>

<b>Unngå dette hvis du er sjef</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.