Flere biler i DNs firmabiltest har fått relativt høye leasingkostnader på grunn av utstyrsvalget.

- Det viste seg jo klart ifjor, da Audi A4 tapte mye på grunn av at de stilte med hvit bil, forteller Haakon Marthinsen, som er country manager for leasing- og biladministrasjonsfirmaet Autolease. Valg av riktig utstyr og konfigurasjon er nemlig helt avgjørende for prissettingen av bilene.

- Hvis bilene mangler «must have»-utstyr, slår det ut på annenhåndsverdien, sier Marthinsen. Den samme effekten får det Marthinsen kaller «nice to have»-utstyr.

- Du får ikke igjen de ekstra pengene du bruker på en elektrisk rullegardin i bakvinduet eller ryggekamera og -sensorer foran og bak, sier Marthinsen.

For å oppnå minst mulig verdifall mener Marthinsen at utstyr som automatgir, klimaanlegg og elektriske vindusheiser må være på plass.

- På dyrere og mer premium biler bør det også være skinn og navigasjon. Jo flottere bil, desto mer utstyr, sier Marthinsen. Blant årets biler i DNs firmabiltest ville for eksempel Mercedes C200 ifølge Autolease fått en bedre restverdivurdering hadde den hatt automatgir. Alt ekstrautstyret som var i testbilen fra Skoda er også eksempel på utstyr som vil gi høye avskrivninger.

Her er tilleggsutstyret som lønner seg:

Kilde: Autolease(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.