Jeg har lenge drømt om en Mini som kunne kombinere motoregenskapene i Cooper S med prisen på Cooper D.

Nå har Mini virkeliggjort drømmen. Her er Mini Cooper SD!

For å ta det siste først. Mens en Cooper D starter på 224.100 kroner, koster Cooper SD fra 279.500 kroner. Det er 62.500 kroner mindre enn Cooper S.

Lever den så opp til S-en i navnet sitt?

 

Motoren er hentet fra BMW 118d, altså en toliters dieselmotor som yter 143 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 305 newtonmeter mellom 1750 og 2700 omdreininger. Det er 31 hestekrefter mer enn i Cooper D, men 41 hestekrefter mindre enn i den bensindrevne Cooper S.

Liten sportsbil
Ytelsene er brukbart heftige, null til 100 km/t går unna på drøye åtte sekunder, det er omkring sekundet dårligere enn i Cooper S, men nesten to sekunder kvikkere enn Cooper D.

Problemet er at kjøremåten, og kjørefølelsen er anderledes for en dieselmotor, uansett hvor kraftig den måtte være.

Man må liksom gire før 5000 omdreininger uansett. Dreiemomentet dabber av etter passerte 2700 omdreininger, og når maksimaleffekten inntreffer ved 4000 omdreininger er det på høy tid å gire.

Noe av moroa med bensinbror Cooper S er nettopp å presse den ut på girene, og også å slippe å gire til en hver tid, eller i verste fall midt i svingen du akselererer deg ut av. Der får du altså 240 newtonmeter over et langt større område, fra 1600 til 5000 omdreininger.

Misforstå meg rett, det er en glimrende dieselmotor, men den passer liksom ikke helt i en Mini.

Diesel overtar
Ellers er kjøreopplevelsen ganske lik en Cooper S. Understell og oppsett er svært stramt, på skikkelig sportsbilvis. Norske telehiv er dermed i overkant spennende.

 

Tross sterkere dieselmotor, heller jeg fremdeles mot bensindrift for Mini.

Den er langt mer fristende enn Cooper D, men kjøreegenskapene til Mini er som skapt for bensinmotorerers effektkurve, og det blir liksom litt tamt når man tar steget ut og virkeliggjør drømmen om en upraktisk Mini, tar ett steg tilbake ved å velge dieselmotor.

Etter salget i Norge å dømme, er nok diesel også kommet for å bli i Mini. Fordelingen ligger omtrent som for det øvrige bilsalget, altså kun 25 prosent bensindrevne motorer. Dieselandel har økt kraftig bare siden fjorårets første halvår. Da var fordelingen 60/40 i favør av dieseldrevne Minier. Antakelig har det også å gjøre med at den nye suv-modellen Countryman passer hakket bredre med en slik motorisering.

Fornuften seirer?
Det ingen bensinmotor kan slå denne dieselen på er forbruk og CO2-utslipp. Til tross sin relativt høye effekt, som gir bra prestasjonstall, har den ikke et oppgitt forbruk på mer enn 0,43 liter på mila. Det tilsvarer et utslipp på 114 gram per kilometer. Drivstofføkonomien blir med andre ord en helt annen enn for bensinsøskenet, så man kan ikke fornekte at denne bilen er langt mer fornuftig.

Jeg kan jo ikke si annet enn at jeg også liker Mini Cooper SD, problemet er bare at jeg liker Mini Cooper S så uendelig mye bedre.

En Mini er igrunn ufornuft satt i system, så når man først har latt fornuften fare gjennom å kjøpe den upraktiske, lille og sjarmerende bilen, ville det være en skam å plutselig være så fornuftig at valget faller på en dieselmotor.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.