Firenze: Selvfølgelig måtte det komme. En Volkswagen i hybridversjon. Smart og godt konstruert, og på papiret med heftig effekt og imponerende prestasjoner. Likevel absolutt og totalt bortkastet.

Hadde bare VW lansert hybridversjonen alene, så kunne man kanskje bli imponert. I stedet føler man seg impotent. Årsaken er nemlig et åttesylindret monster av en dieselmotor. Mer om dette siden.

Da suv-bølgen for alvor tok av i forrige tiår kom Volkswagen sent men godt til å ta sin del av markedet for de store, dyre, firehjulsdrevne bilene. Med Touareg hadde VW en luksus-suv med ekstreme motorer, offroadegenskaper som en Land Rover og komfort på veien. Eksklusiviteten bak rattet var i toppskiktet, men en design som var utdatert allerede før bilen nådde markedet dro helheten ned. Likevel ble det solgt en halv million eksemplarer av Touareg.

 

Nå er andre generasjon her, og eksteriøret er noe forbedret. Det gjelder også absolutt alt det andre som hefter ved bilen, og det til tross for at utgående modell selv i dag må regnes som en veldig bra bil.

Der forrige generasjon så ut som en forvokst Passat, har nå VWs designere strammet grundig opp. Bilen er ikke bare gitt en omfattende ansiktsløftning; den er blitt fettsugd for rundt 200 kilo og hele bilkroppen ser langt mer elegant ut enn smultklumpen fra 2003.

 

Innvendig er det også kraftig ryddet opp. Et par snes knapper og brytere er ryddet bort til fordel for rene, flotte linjer og materialer av topp klasse. Det er likevel ikke samme eleganse som i en Range Rover, men dette er laudabelt.

DNs testbil hadde ekstremt gode forseter - digre og godt tilpasset røslige tyskere og andre bredbakede germanere som ikke gidder å gå opp den siste kneiken til hytta. Siden forrige utgave er bilen strukket i lengden, noe som gir enda bedre plass innvendig. Bakseteplassen er generøs, så lenge man slipper å sitte i midten. Bagasjerommet er også noe større enn sist, men slett ikke imponerende stort til å være en diger suv. Men hvis man absolutt skal ha med seg mye bagasje, et par hester eller en 747, så kan man bare slappe av. Hengerkapasiteten er på hele 3,5 tonn, noe som bare de røffeste suvene kan vise til.

Mye rart kan sies om forrige generasjon Touareg, men ingen andre suv-er hadde en mer eksotisk motorpalett enn VWs kandidat. Hvem andre kunne vise frem en V10 dieselmotor som var så sterk at den kunne dra nettopp en jumbojet? Ikke nok med det. VW kastet også inn en ganske artig bensinmotor med 12 sylindre i en W-konstruksjon. Slikt er jo som skapt til å glede entusiaster og samtidig fyre opp en samlet miljøbevegelse til å fremskynde profetiene for et isfritt Arktis. Dessverre er begge disse superbe motorene nå ute av sortimentet. Men dette tilgis etter å ha prøvd den nye V8-dieselmotoren. Dette er en komplett og fantastisk motor. Den er så vakker i alt sitt vesen at den får det Toscana til se ut som et månelandskap. Den har et bunndrag som matcher en lastebil. Turtallet når like høye oktaver som en hissig bensinmotor, og lydbildet er selvfølgelig så vakkert som bare åtte samstemte sylindre kan være. Pur og uforfalsket glede, med andre ord. Med en åttetrinns automatkasse og noe redusert totalvekt er i tillegg utslippene bare omkring dobbelt så høye som på en vanlig personbil - med andre ord helt ubetydelige.

DN kjørte også den mindre dieselutgaven med V6-motor på 240 hestekrefter. Det holder greit, og det er bare på denne modellen man kan få full offroadpakke med sperrer, bunnplater, større dieseltank og fremkommelighet à la Range Rover.

Det tredje alternativet er hybridversjonen, som strengt tatt ikke er noe å lure på. Prisen er nesten den samme som på V8 diesel og hybridutgaven kjører vesentlig dårligere. Dette er i praksis et elendig forsøk på grønnvasking av et politisk ukorrekt kjøretøy, hovedsakelig ment for å bli solgt i motor-uland som USA.

Ingen konkurrenter kan stille opp mot den komplette pakken Touareg V8 TDI gir. Den er omtrent like ekstrem som en Geländewagen AMG og nesten like luksuriøs som en Range Rover. At det står et digert folkevognsymbol i grillen får man bare leve med.

Se under for video av hybridversjonen til Touareg:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.