Vy hadde ambisjoner om å posisjonere seg innen det nye hurtigvoksende mobilitetsfeltet. Så langt har satsingen på delingsbiler gjennom tjenesten Vy bybil ført til giganttap og knallhard kritikk fra andre bransjeaktører.

Fredag meldte selskapet til sine kunder at tjenesten avvikles.

Mens andre bildelingstjenester fikk et gjennombrudd under pandemien, blir nettopp nedstengingen trukket frem som det store nådestøtet av Vy-ledelsen.

– Vybil avvikles nå fordi Vy er truffet svært hardt av pandemien. Det tar tid å skape lønnsomhet for nye tilbud av denne typen. Vy må nå prioritere kollektivtilbudet og tilpasse det til folks nye reisehverdag, forklarer daglig leder Vybil Kai Roger Kristoffersen i en epost til kundene.

Varslet «blodbad»

I fjor var underskuddet i Vy bybil dobbelt så stort som inntektene. Resultatet før skatt var på nærmere 34 millioner kroner, mens inntektene bare var på 17 millioner.

Vys store problem var at underskuddet økte mer enn inntektene. I løpet av de fire driftsårene frem til 2021, ble det samlede underskuddet på 81 millioner kroner.

150 små elbiler ble plassert ut i Oslo gater i startfasen, i konkurranse med private aktører. Kritikken mot Vy lot ikke vente på seg.

– Det er problematisk at en offentlig aktør går inn i et marked som allerede er betjent av private aktører. Det er en uting spør du meg, uttalte Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet.

Han ventet at det ville komme et «blodbad» i bildelingsmarkedet.

Ingen gave

Bildelingstjenesten ble lansert i etterkant av at det statseide selskapet skiftet navn fra NSB til Vy. Samtidig ble det flagget store ambisjoner om nye mobilitetstjenester i den nye Vy-appen.

Kjennetegnet ved Vys utleiemodell var at den i motsetning til andre hadde friflyt-modell uten faste plasser. Med minuttleie og et hop-on-hop-off konsept, forsøkte Vy å differensiere seg fra de etablerte aktørene. Miljøeffekten ved denne utleiemodellen er omstridt og den baserte seg på gateparkering.

I første fase samarbeidet Vy med det danske selskapet Green Mobility som franchisegiver. Partnerskapet ble etter hvert avsluttet og bilene ble omprofilert til Vy-drakt.

– Vi har absolutt planer om å drive lønnsomt. Vi skjønner at det ikke er en gullgruve, men det er ingen gave til Oslo på den måten, uttalte tidligere toppsjef Espen Dyb Løvold i Vy Bybil til DN.

Tesla-strategi

I fjor ble konseptet forandret da Vy bybil gikk til innkjøp av 30 nye Tesla Model 3 som ble kalt turbiler for lengre leieperioder.

– Våre nye Tesla turbiler er et svar på etterspørsel etter biler som kan brukes til lengre turer enn bybilene vi har tilbudt så langt. Mottagelsen i markedet har vært god, og vi venter at disse bilene vil være et positivt bidrag til å oppnå lønnsomhet i satsingen vår på bildeling, svarte Synne Homble, konserndirektør for kundeopplevelse og innovasjon i Vy.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.