Avtalen innebærer en sammenslåing av noen av Hollywoods mest sentrale filmstudioer, og det vil føre til at imperiet som ble grunnlagt av den australske mediemogulen Rupert Murdoch, krymper.

Disney hevder oppkjøpet vil gjøre dem i stand til å produsere enda bedre innhold, bygge mer direkte relasjoner til kundene, samt gi enda bedre underholdningsopplevelser uansett hvor kundene befinner seg og uansett når de ønsker seg det.

Avtalen må godkjennes av det amerikanske konkurransetilsynet.

Medielandskap i endring

Oppkjøpet anses som en konsekvens av store endringer i medielandskapet etter at nye strømmegiganter som Netflix og Amazon har sikret seg store markedsandeler innen film- og TV-underholdning.

Disney får nå store nok muskler til å kunne konkurrere med dem, skriver New York Times.

Avtalen omfatter også forlengelse av Bob Igers rolle som styreleder og administrerende direktør i 21st Century Foxfram til minst 2021. I mars i år ble Igers kontrakt forlenget fram til juli 2019.

Disney har fra før kunngjort planer om å etablere sin egen strømmetjeneste innen 2019 for å ta opp konkurransen med Netflix, blant annet med programmer fra Disney Channel, nåværende og kommende Star Wars- og Marvel-filmer.

Strømmetjenesten vil få tilført langt mer innhold etter oppkjøpet som ble kunngjort torsdag, uttalte Iger torsdag. Flere av Fox-eiendelene vil falle naturlig inn i Disneys kommende strømmetjeneste, blant dem National Geographic, opplyste han.

– Å opprette et direkte forhold til forbrukerne er livsviktig for framtiden vår og vil være vår høyeste prioritet, sa Iger.

Murdoch satser på nyheter

Avtalen omfatter en rekke film- og fjernsynsstudioer, underholdningskanaler og internasjonale stasjoner, og kjente merkevarer som «The Simpsons» og «X-Men» havner under Disney-paraplyen.

Mediemogul Rupert Murdoch sier at salg av 21st Century Fox til Disney gjør det mulig for den gjenstående delen av Murdoch-familiens forretningsvirksomhet å satse mer på amerikanske nyheter og sport.

Fox Broadcasting, Fox News Channel, Fox Business Network, FS1, FS2 og Big Ten Network forblir del av Murdoch-imperiet ved at de skilles ut fra 21st Century Fox og føres inn i et nytt selskap.

Beslutningen om å selge innebærer å gå tilbake til røttene, uttaler Murdoch.

– Fox er trolig den sterkeste merkevaren i fjernsynsverdenen, sier Murdoch, som kaller seg «nyhetsmann med konkurranseånd».

– Jeg vet hva mange av dere lurer på. Hvorfor har Murdoch-familien gått til et slikt skritt? Trekker vi oss tilbake? Definitivt ikke. Vi gjør helomvending på et omdreiningspunkt, sier Murdoch.(Vilkår)