Torsdag åpnet det amerikanske medie- og underholdningskonglomeratet Disney sin første fornøyelsespark på det kinesiske fastlandet.

Titusener av gjester besøkte parken på åpningsdagen, ifølge selskapet selv.

Parken, som skal hete Shanghai Disney Resort, har kostet nær 50 milliarder kroner og vil bli tidenes største utenlandsinvestering for selskapet.

De siste årene har selskapet hatt braksuksess med filmer som Star Wars og Frost, og fortsetter å dominere det globale filmmarkedet. Men gigantiske filmsuksesser til tross; det er ikke bare filmproduksjon Disney lever av lenger.

Av en omsetning på 52,5 milliarder dollar i året 2015 kom over 75 prosent av selskapets omsetning og fortjeneste fra Disney-eide TV-nettverk og fornøyelsesparker (se grafikk). Og her er konkurransen hard.

Blant annet ønsker en av Kinas rikeste menn - Wang Jianlin - å knuse Disney i kampen om det raskt voksende underholdningsmarkedet i landet: Ønsket velkommen av ulvene

Disney-park på konkursranden

Disneys fornøyelsesparker bygger på kjente Disney-merkevarer fra gamle og nye filmer.

Disney-parkene i USA har gått svært bra for selskapet - men flere av utenlandsinvesteringene har vært store pengesluk. Eurodisney-parken i Paris har gått med underskudd i 16 av 23 år, ifølge Reuters, og var i 2014 på randen av konkurs - som førte til at Disney måtte inn med en redningspakke på over en milliard euro for å holde parken i live.

Parken gikk ifølge en sammenstilling fra Bloomberg med underskudd tilsvarende omtrent en milliard kroner i fjor. Det samme gjorde den noe mindre fornøyelsesparken i Hong Kong.

Disneys Tokyo-park er på sin side en av de mest vellykkede i verden. I fjor gikk parken med et overskudd tilsvarende nesten 5,8 milliarder kroner. I motsetning til den nye Shanghai Disney Resort, er er ikke parken i Japan eid av Disney selv, men av et japansk selskap som betaler for lisensen til å drive parken.

Saken fortsetter under bildet.

Toppsjefen i Disney, Bob Iger, under åpningen av Disneys milliardpark i Shanghai denne uken. Foto: AFP PHOTO / JOHANNES EISELE / NTB Scanpix
Toppsjefen i Disney, Bob Iger, under åpningen av Disneys milliardpark i Shanghai denne uken. Foto: AFP PHOTO / JOHANNES EISELE / NTB Scanpix (Foto: Afp)

I et TV-intervju med Bloomberg tidligere denne måneden sa Disney-sjef Bob Iger at selskapet har lært av de andre fornøyelsesparkene - og at satsing på teknologi og lokal kultur skal gjøre denne satsingen anderledes.

Kunderas for TV-nettverk

Under en mediekonferanse i mai sa Iger at det finnes flere «forstyrrende trender» som skaper bølger i mediemarkedet og påvirker Disney - og referte blant annet til fremveksten av strømmetjenster.

Selskapet eier helt eller delvis TV-nettverk som ABC, A+E Networks, sportsnettverket ESPN og den globale barnekanalen Disney Channel. Disney har også en eierandel i strømmetjenesten Hulu - som selskapet vil bruke til å konkurrere i strømmemarkedet for film.

Av disse er det i hovedsak kun Disney Channel som viser originalt, Disney-produsert innhold. Disney Channel sendes over hele verden og bidrar med under fem prosent av selskapets totale omsetning ifølge Nasdaq.

Den virkelige pengemaskinen for Disney de siste årene har vært sportsnettverket ESPN, som sliter tungt.

Dette er en tegning laget av Walter Disney i 1957 - som viser hans planer for å gjøre Disney til et altomfattende underholdiningsselskap med filmproduksjon i sentrum. De planene har Disney for lengst beveget seg bort fra. Illustrasjon: 1957 Walt Disney Productions
Dette er en tegning laget av Walter Disney i 1957 - som viser hans planer for å gjøre Disney til et altomfattende underholdiningsselskap med filmproduksjon i sentrum. De planene har Disney for lengst beveget seg bort fra. Illustrasjon: 1957 Walt Disney Productions

Disney eier 80 prosent av ESPN, som er verdsatt til over 50 milliarder dollar og drar inn omtrent ti milliarder dollar i året. ESPN har siden 2013 mistet over ti millioner abonnenter, og har ifølge Disney omtrent 90 millioner betalende abonnenter ved årsslutt i 2015.

Det har bidratt til å sende Disney-aksjen ned over 18 prosent siden november - og selskapet er nå verdsatt til 160 milliarder dollar. Den britiske storbanken Barclays' analytikere er blant Disney-skeptikerne, og nedgraderte nylig Disney-aksjen til undervekt.

- Vi ser et potensielt verdipress som følge av det gradvise skiftet i mediebransjen. Det er også en risiko knyttet til selskapets inntjening neste år, på grunn av abonnenttap i ESPN kombinert med økte kostnader for sportsrettigheter, skrev analytikerne i en oppdatering i slutten av mai.  De tror aksjen skal ytterligere ned fremover.

Redaktør i Filmmagasinet, Le Nguyen, ser ikke lenger på Disney som et filmselskap - og skjønner hvorfor selskapet har utfordringer i de segmentene som ikke handler om filmproduksjon.

- Når Disney går så bredt ut i ulike markeder kan de ikke vinne alle slag. Det er ikke sikkert de har tapt kampen mot for eksempel Netflix ennå, men de er nok klar over at enkelte sektorer er vanskelige å vinne, sier han til DN.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Gransker tips om at DNBs Vipps-konsulenter arbeider 14-16 timer hver dag  

Linkedin-gründeren tjener 24 milliarder på salget til Microsoft

Dette er verdens beste restauranter  

Angriper Statoils makt dnPlus  (DN+)

Brexit-frykt tynget børsen dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Kan man komme i form på en elsykkel?
Episode 1: Formsjekk. DN skal følge Kim Finseth (31) gjennom ett år med trening på elsykkel. Målet er Birkebeinerrittet 2017.
03:32
Publisert:
 

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.