Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Hommedal, Marit, Scanpix
Hommedal, Marit, Scanpix les mer

Trening

- Fire "bortkastede" treningsmetoder

Ønsker du å forbrenne fett bør styre unna disse øvelsene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det mener i alle fall den kjente amerikanske treningseksperten Shin Ohtake fra Santa Monica California. Han er mannen bak treningsprogrammet MAX Workout, har doktorgrad i anatomi og fysiologi, og jobber også som kiropraktor.

Ohtake mener det er flere øvelser folk gjør for å forbrenne fett, som ikke gir ønsket effekt.

Dette er de fire verste øvelsene hvis målet er å fyre i gang fettforbrenningen, mener han.

1. Isolerte styrkeøvelser. Biceps curls er et eksempel på en øvelse som verken stimulerer nok muskelfibre til å bygge en mager muskel, eller får satt i gang stor nok energiproduksjon til å fyre i gang kaloriforbruket.

Utfør heller øvelser som stimulerer mange muskler og krever mye energi.

2. "Fancy" maskiner. Fancy maskiner som forandrer kroppens naturlige bevegelser. Dette begrenser evnen til å aktivere alle muskelfibrene som igjen betyr mindre fettforbrenning og mindre muskeldefinisjon.

Gjør heller øvelser der kroppen din får beveget seg naturlig.

3. Tradisjonelle situps. Hjelper ikke nevneverdig for mer definerte magemuskler og er heller ikke effektive nok for å fyre i gang fettforbrenningen.

4. Gjenta samme treningsøkt om og om igjen. For å få endringer i kroppen må man veksle treningsmetodene og ikke kjøre like økter hele tiden. Kroppen har en evne til å tilpasse seg, og når man har kjørt samme økt for lenge oppnår man ikke lenger den gode framgangen.

Se hele listen her.

Feil løfteteknikk
DN Aktiv har tidligere skrevet om at det er lett å gå seg litt "vill" i treningsstudioet, og særlig er det feil løfteteknikk mange sliter med. Feil løfteteknikk gir dårlig treningseffekt og ødelagt rygg.

- Jeg ser altfor mye feil løfteteknikk, sa Martin Staxrud på Olympiatoppen til DN Aktiv i sommer.

- Krum og rund rygg er vanligste skadeårsak for de som trener styrke. Og det er spesielt markløft, knebøy og sittende roing som forårsaker ryggplager, sa Staxrud som anbefalte nybegynnere å oppsøke en personlig trener, eller en venn med gode treningskunnskaper, i startfasen for å få best effekt ut av treningen.

- Men velg en personlig trener som kan tingene sine. Det er masseproduksjon av personlige trenere om dagen, og det er ingen beskyttet tittel. Det vil si at hvem som helst i prinsippet kan ta til seg tittelen "personlig trener". En kan få PT-status etter få helgekurs, og det er ikke bra, påpeker han.

Se bilder og beskrivelser av de vanligste feilene her.

Les mer: - Bedre å løpe på mølla enn utendørs

Hard trening øker sykdomsfaren

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv