Årsaken er den nye sykkeltypen twentyniner – eller sykkel med 29 tommer hjul. Normal hjulstørrelse er 26 tommer. Selv om førstnevnte modell har vært på markedet i snart ti år, er det først denne sesongen salget virkelig har tatt av. De fleste leverandørene DN har vært i kontakt med melder om tomme lagre.

- Utsolgt
Dermed er det også oppstått en opphopning av tradisjonelle terrengsykler.

- Ja, det blir nok muligheter for å gjøre høstkupp på 26 tommer sykler, bekrefter Ivar Manger, sjef i Ramo som importerer sykkelmerket Scott.

- Markedet etterspør 29 tommer mer og mer. Vi var utsolgt lenge før ferien, sier han.

Les mer om 29ér: Alle vil ha disse hjulene

Det er spesielt på dyre konkurransesykler med normal hjulstørrelse du kan få de heftigste rabattene utover. Svært mange som kjøper sykler i det øverste prissegmentet har gått over til større hjul denne sesongen. Det åpner også for kupp på bruktmarkedet.

- Jeg tipper det blir gode priser på Finn også. Det er jo noen som bytter sykler hver sesong. Spesielt etter Birken, sier Manger.

- Dumpingpriser
Også Odd Hjorth-Sørensen, eier av Sørensen sykler, støtter leverandørenes spådommer.

- Det blir nok dumpingpriser her og der.

Han tror at bransjen kanskje har tatt seg vann over hodet og kjøpt inn for store mengder sykler med 26 tommer hjul.

- Jeg har et inntrykk av at salget av dyre sykler er flatet litt ut. 29 tommer hjul er jo det store nå. Spesielt etter at mange aktive toppryttere har meldt overgang så følger mosjonister etter. Blir sykkelen brukt i konkurranser er mye gjort.

Passer lave best
Han påpeker at 26 tommer sykkel er blitt brukt i alle år, og at den ”fortsatt” er like god.

- Og spesielt for alle under 170-180 centimeter. Fordelen med 29 tommer hjul forsvinner litt hvis man er liten. Da blir syklisten sittende litt mellom to store hjul. Dette fungerer utmerket i terrenget, men på grusveier er ikke sittestillingen optimal – da er det lettere med 26 tommer, sier han.

Les flere saker på DN Aktiv

Sykkelen som bryter alle grenser

Proffsyklist slakter norske bilister (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.