Høsten, og spesielt i ukene etter Birken, er høytid for å kjøpe brukte sykler. Og det er særlig middelaldrende menn med bedre råd enn treningsiver som topper bruktmarkedet på dyre og nesten ubrukte sykler, meldte NRK for et par dager siden.

– Mange planlegger å være med i et ritt. Så kjøper de en sykkel to uker før rittet. Når det er over har de kanskje brukt sykkelen fire ganger totalt. Når en da kommer tilbake til hverdagen har en ikke tid til å bruke sykkelen som heller blir stående i garasjen, sa tidligere syklist og daglig leder av Sandnes sykkelfabrikk, Sondro Norland, til NRK.no.

Skjørt utstyr
Dermed blir en rekke svært dyre sykler lagt ut for salg. Det mange imidlertid ikke vet er at utstyrsgruppene på dyre sykler er svært sårbare, og ”lite brukt” kan være mer en nok brukt til å slite ut dyrbart drivverk.

På Giant Store i Drammen er problematikken velkjent.

- Alt på en dyr sykkel er ribbet og skjørt. Det er lett materiale og må passes på grundig. Samtidig er det veldig dyrt å vedlikeholde, sier sykkelmekaniker Morten Vaeng til DN Aktiv.

Svært dyr søle
Han har mange kunder som skaffer ny sykkel før Birken, eller oppgrader den gamle med nytt topp utstyr. Er det dårlig vær under arrangementet – som det har vært de siste årene – går det hardt utover sykler i det øverste prissegmentet.

- Det drøyeste tilfellet vi har hatt er en fyr som kom inn med sykkelen etter Birken og måtte ut med 13 500 kroner i reparasjonskostnader. Gjørme og søle sliter enormt på for eksempel drivverket og hjullageret. 4-5000 kroner etter et terrengritt er ikke uvanlig.

Med andre ord: En lite brukt sykkel kan være hardt skadet. Det er ikke lett å se for et utrent øye. Men har du reist mange mil for å se på drømmesykkelen, og så står den der foran deg blank og fin nedsatt til halve prisen, er det lett å trekke fram tusenlappene.

Test før kjøp
- Jeg anbefaler – hvis man får muligheten til det – å ta med sykkelen på en skikkelig prøverunde. Ta den også med til din lokale sykkelforhandler for en sjekk.

Vaeng mener man skal være mer forsiktig ved kjøp av brukt landeveissykkel.

- Den ser ofte ikke så brukt ut. Det er lettere å holde raceren blank og fin, mens den i realiteten har rullet mange hundre mil.



Sjekkliste for kjøp av brukt sykkel:

1. Riktig størrelse. Spør en sykkelforhandler om hva som er din riktige rammestørrelse.

2. Er hjulene rette? Sjekk at det ikke er kast i felgen, at det er bulkete eller andre skader. Å rette opp hjul er dyrt.

3. Slark i styrelager. Hold inn forbremsen og press sykkelen frem og tilbake. Da merker du fort om det er slark i styrelageret.

4. Sjekk at det ikke er strekk i kjedet. Det kan være vanskelig å gjøre dette selv, men hos sykkelforhandlere finner de fort ut hvor mye kjedet er slitt. Dette gir igjen god pekepinn på tilstanden til resten av drivverket.

Les flere saker på DN Aktiv

Fikk treningssenter til dumpingpris i Spania

Dette er ekte terrengsykling (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.