- Det er snakk om myk, men samtidig knallhard trening - langt fra husmortrim, lover tv-kjendis og pilatesinstruktør Monica Øien, som også eier Pilates Room sammen med masterinstruktør og personlig trener Rikke Schillinger.

Nå har duoen tatt et skritt til siden og i tillegg lansert webtrening.no - et online treningssenter som sikter seg inn mot alle som vil trene raskt, enkelt og effektivt.

- Mange sliter med tidsklemma, men i dag er ikke dårlig tid en unnskyldning for ikke å trene, sier Øien.

Hun og Schillinger har laget i alt 70 treningsprogrammer som man får tilgang til ved å være medlem av treningssamfunnet. Det blir du ved å betale en sum per måned tilsvarende en Big Mac-meny.

- Dette skal være et billig treningsalternativ. Vi ønsker at man skal få trening av god kvalitet selv om prisen er lav, sier Rikke Schillinger. Treningen foregår riktig nok ikke "live" - likevel blir det omtrent som å ha sin egen PT hjemme i stuen.

- Programmene er skreddersydd ulike nivåer og varer fra 10 minutter til 1 time. Det er ikke nødvendig å trene en hel time for å få treningseffekt. Det viktigste er at treningen er kvalitetssikret og at den virker, sier Monica Øien.

Fra Hollywood-sculpting til mindfulness
De to har selv laget mange av programmene og instruerer på skjermen. Når du er inne på nettsamfunnet, er det bare et klikk som skal til før du kan starte på selve treningen. Program velger du selv. Med seg på laget har de fått flere sertifiserte trenere, blant annet PT Inge Thomas Ravlo, som eier og driver Studio Day og har trent en rekke norske kjendiser.

Enten du vil drive med "bodysculpting" som Hollywood-stjernene, trene pilates, yoga eller styrke, har webtrening.no et program som passer deg.

- Vi vil laste opp nye programmer kontinuerlig. Alt som kreves er at du har en PC, en Mac, iPad eller smarttelefon, er online og har en matte. I noen av programmene kreves også bruk av håndvekter og andre enkle hjelpemidler, sier Monica Øien.

Vil du ha et mer langsiktig program, tilbyr treningssenteret ekstratjenester som for eksempel skreddersydde treningsprogrammer over flere uker. "Beach fit" er ett av dem, dette går over seks uker.

- Enten du vil ha en mer definert kropp, mer muskler eller bli slankere til bikinisesongen, har vi et passende program, sier Schillinger.

 

Pop i USA
Ulike treningsapper til smarttelefonen har vært tilgjengelig lenge, og i USA er online treningssentre allerede et populært fenomen.

- Folk har dårlig tid, men vil likevel ha muligheten til å trene. Dette kan være løsningen, og det passer for både kvinner og menn - på alle nivåer, sier Monica Øien.

Og tidseffektive konsepter er det nyeste skuddet på treningsstammen. Sats har startet opp et program med intensive 30-minuttersøkter. Også sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye i trendbyrået Eye;watch tror stadig flere blir opptatt av tidsaspektet ved trening.

- Nå skal man trene smartere og raskere. Det er ikke lenger nødvendig å holde på i en time, så komprimerte treningstimer vil vi se mer av. Effektive, enkle og harde timer er det folk vil ha i dag, sa hun til DN Aktiv like før jul.

Les også: Kjapt inn, kjapt ut

<b>Treningstrendene på "dødslisten"</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.