Årets salg av sportsutstyr har økt med 0,7 prosent sammenlignet med 2012. Det skyldes det strålende skiføre både i alpinbakken, i høyfjellet og i langrennsløypene i mars da månedstemperaturen var tre grader under normalen på landsbasis.

 

- I mars i fjor var det meget sterkt sykkelsalg på grunn av rekordvarmen. I år ble det knap solgt en sykkel her til lands samme måned. Men skiutstyr i alle varienter var meget populært, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS til DN Aktiv.

I tillegg var påsken flott, noe som inspirerte mange til å oppgradere utstyret, tror Kristiansen som legger til at økt interesse for toppturer nå virkelig har gjort seg synlig i salget av vintersportsutstyr.

Les også: Oppgitt over sykkelutvalget

- Salget av randoneeutstyr tok seg veldig opp i mars måned. I år var det knallforhold, sier han.

Sterk kontrast til 2012
For ett år siden opplevde Norge den mildeste marsmåneden noensinne. I år har våren latt vente på seg, men sykkelsalget har vært meget bra i april, røper Kristiansen som spår kraftig vekst for bransjen i andre kvartal.

- Sykkelsalget alene står for mellom 10 og 20 prosent av den totale omsetningen i bransje og mye tyder på svært gode tall neste kvartal.

Det er fortsatt terrengsykler som er den store driveren, i år er det twentynineren (sykkel med 29 tommer hjul mot 26 tommer som er vanlig) som får mest oppmerksomhet.

- Meldingene jeg har fått fra de store kjedene tyder på at salget er meget godt, sier Kristiansen.

Priskrig og sterk konkurranse
Økende omsetning i sportsbransjen kommer sammen med økt konkurranse. Konkurransen presser prisene nedover.

- Vi ser ofte at konkurrenter etablerer seg i de samme områdene, og da blir konkurransen ekstra skarp. Ofte er det de samme produktene som selges, og da er det bare pris som avgjør hvor kundene vil gjennomføre kjøpet. Med andre ord er makten hos kundene og de sitter igjen med seieren, sier Kristiansen.

G-sport vil sprite opp salget med brus

Sportsbransjens 30 mektigste (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.