Sykkelforbundet er lei kommersielle team i turritt og varsler håndheving av regelverket fra 2014. Det betyr slutten for mosjonsteam som Team Sepura og Team Atea, to av favorittene til Trondheim- Oslo i år.

– Det er ingen som bryr seg om regelverket. Men hensikten med reglene er å ta vare på klubbene som utvikler rytterne. Det er de som taper på at utøvere velger å kjøre for et team som er utenfor organisasjonen, sier rådgiver i sykkelforbundet Heiki Dahle til nettstedet sykkelaktiv.no.

Kaptein på Team Sepura, Fred Voldset, synes det er leit at forbundet ønsker slike satsinger vekk.

– Prosjektet har handlet om å bryte barrierer, barrierer som har virket helt uoverstigelige for enkeltpersoner og enkeltklubber. Det har handlet om å slå ned vegger klubbene imellom, og om mestring og læring med kollektivtanken som fundament, sier Voldset

Men teamsatsinger innenfor klubber, som for eksempel Rye Expressen, vil kunne fortsette som før.

Les flere saker på DN Aktiv

Små grep gir høyere fart (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.