En merkverdig lyd. Det er da ikke en sykkel som nærmer seg? Ikke bil, kunne vært motorsykkel, men det er ikke noe motor. Det viser seg å være en vanlig familiefar på 48 år. Med kraftige, sterke lår får han over fire tommer brede dekk til å rotere, og uansett underlag avgir dekkene en rungende lyd man ikke forbinder med en sykkel. Sykkelen er designet for vinterføre og spesielt hardpakket snø, eller rett på sak: En sykkel for skiløyper. En ypperlig provokatør, med andre ord. Finn Olav Olsen vet imidlertid hva som skal til for å unngå en stavtupp i stumpen.

– Vær først ute med å hilse! Det er viktig, da får du overtaket, sier Olsen.

Han skaffet seg nylig fatbiken som primært skal brukes om vinteren – i ski- og scooterløyper. Han vet han blir en upopulær mann, men satser på at været blir godt.

– Nikk, hils og si «pent vær i dag». Eller «for en strålende dag for tur i skogen». Selv den bitreste skiløper vil nok styre unna krangling da, men du må være den første som hilser, ellers hjelper det ikke. Syklistene har ikke akkurat vært der lengst, sier Olsen som har med DN på testsykling i Lillomarka i Oslo.

Han er fornøyd.

– Dette er utrolig gøy, selv for en på snart 50 år, sier han og manøvrerer seg frem mellom vissen gran og moden bjørk.

– Den er ikke spesielt god på asfalt, men virker lovende i terrenget, legger den ivrige syklisten til.

Ti bud for fatbikes
Da fatbike-importør Jens Aabech skulle selge inn sykkelen med monsterdekkene ifjor, sto butikksjefene nærmest og lo av ham. Nå er samtlige sykler firmaet Brown Couch as tok inn til landet enten solgt eller forhåndsbestilt. Selv om det kun er snakk om 500 sykler vil de garantert få masse oppmerksomhet til vinteren. Sykkelen koster fra 9000 kroner og oppover. Ifjor fantes det knapt én eneste sykkel i skiløypene.

– Skifolket kommer garantert til å merke dette. Vi oppfordrer selvsagt syklistene til å ta hensyn. Men det vil uansett bli en del klager, det er vi forberedt på, sier Aabech som sammen med sine tre kolleger også driver nettstedet fatbike.no.

Han håper for eksempel Skiforeningen etterhvert kan kjøre parallelle scooterspor ut fra de mest folksomme utfartsstedene vinterstid, slik at syklistene også kommer seg ut.

– Vi kan jo ikke sykle i skiløyper der folk flest går. Det skjønner vi. Nå sitter vi og jobber med ti bud for fatbikes, vi må forberede syklister og skiløpere på dette, sier Aabech.

Uønsket i skiløypene
Også Gresvig har laget en egen fatbikemodell i år. Fra de fikk inn syklene i begynnelsen av september har de solgt over 1000 stykker.

– Dette er langt flere enn vi forventet. Vi har merket en stigende etterspørsel etter disse syklene gjennom hele året, men det «eksploderte» nå i høst, sier André Jean, innkjøpssjef i Gresvig.

– Vi følger markedet nøye for å se utviklingen, men foreløpig så tror vi på en sterk vekst neste år, og vurderer å utvide sortimentet til å gjelde flere prisklasser, sier han.

– Uffda, er Skiforeningens førstereaksjon på det gode fatbikesalget.

Løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff mener skiløperne bør ha løypene for seg selv.

– Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sier hun.

– Syklister kan trene fra tidlig vår til sen høst, og i tillegg er det milevis med brøytede skogsbilveier om vinteren. De få månedene det er mulig å gå på ski, så skal skiløpere prioriteres.

– Hva med egne scooterløyper for syklister?

– Da er vi over på segregering og det har ikke vi noen tro på. Man kunne også hatt egne løyper for pulk, løpere med hunder og racerne, men vi velger å ikke dele dette opp. Vi har ikke kapasitet til å kjøre ekstra løyper til syklister, sier hun.


Vil ha frost
Foreløpig er myrene i Lillomarka bløte og Finn Olav Olsen setter fast sykkelen i det han prøver seg på en snarvei inn i de dype skoger. Men det er ikke lenge før han enkelt kan ta seg frem nesten hvor som helst.

– Det holder med fem kjølige netter. Da bærer en del av bløtterrenget. Barfrostperioden er knallfin på sykkelen, sier han mens han tester ut sin nye doning.

Og etter noen dager med nattefrost, skal det ikke mer til enn noen dager med snøvær, før tråkkemaskinene igjen aktiveres og skifolket står parat. I år må de trolig forberede seg på å bli flere om løypene.



Les flere saker på DN Aktiv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.