Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Brian Cliff Olguin
Brian Cliff Olguin les mer

Trening

Syklist? Ikke dropp hardøktene frem til jul

Etter sesongslutt har de fleste for vane å ta det mer piano. Det er kanskje ikke så lurt, viser nye undersøkelser fra Høgskolen i Lillehammer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Førsteamanuensis Bent Rønnestad har sammen med sine kolleger ved Høgskolen i Lillehammer avsluttet en undersøkelse om hva nedtrapping av hard trening etter sesongslutt har å si for prestasjonen ved påfølgende sesongstart.

Syklister på høyt nasjonalt nivå ble delt inn i to grupper, en gruppe som ikke trente over terskel etter sesongslutt, mens den andre gruppen kjørte en ukentlig hardøkt frem til desember.

- Vi vet jo at det er praksis i mange miljøer innenfor utholdenhetsidrettene å ta det rolig, eller i alle fall trappe ned på hardtrening, når sesongen er ferdig. Vi vet fra tidligere studier at det er relativt lite som skal til for å vedlikeholde det maksimal oksygenopptaket over en begrenset tidsperiode, så vi ønsket å se nærmere på om et vedlikeholdsprogram førte til bedre prestasjoner ved sesongstart, sier Rønnestad til DN.

Gruppen som la inn en ukentlig hardøkt med intervaller på 5-6 minutters drag viste seg å stille til start med et bedre utgangspunkt. Altså, syklistene som tok det rolig fra sesongslutt til jul, klarte ikke ta inn forspranget fra sesongoppkjøringen startet for fullt i januar. Rønnestad mener mange tror at det er bra for formen å ta det rolig en periode, og at dette kan gi en fordeler når man kjører i gang igjen.

- På en 40 minutters prestasjonstest viste vedlikeholdsgruppen en prestasjonsfremgang på åtte prosent. Den andre gruppen viste to prosent forbedring. Ved å droppe hardtrening så vi en signifikant reduksjon på seks prosent i prestasjonen rundt juletider. Man har altså en del å ta igjen når man kjører i gang treningen ordentlig, sier Rønnestad som legger til at det ikke er snakk om mye trening for å vedlikeholde O2-opptaket.

Er dette også noe amatører kan dra nytte av?

- Ja absolutt. Å vedlikeholde oksygenopptaket krever ikke så mye tid. En hardøkt hver 7.-10. dag holder, sier Rønnestad.

Les også: Én dag med trening kan være nok

Kritiske til "terskeltrening"

Bestemoren i Norgestoppen

Den trente kropp

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.