– Det som er viktig er at man trener i blokker og fokuserer på den egenskapen man ønsker å utvikle, sier Stein Ørn.

Han påpeker at mye av det samme gjelder for spreke ryttere som satser mot å sykle mosjonsritt som for Kristoff, bortsett fra at sykkelproffen har langt mer tid til trening og dermed bedre fettforbrenningen.

– Problemet med den direkte overføringsverdien for mosjonister er at dette krever veldig mye trening og tid som ikke er tilgjengelig for mange. Det dreier seg om veldig lange turer og et problem er å hvile nok mellom øktene, sier Ørn.

Nok hvile og søvn

Selv om han er opptatt av at man bør kjøre lange turer advarer han mosjonister mot å kjøre seg i senk og ta høyde for den familie-, jobb- eller skolesituasjonen man er i til enhver tid og la det sette grenser. Han mener det er like viktig for resultatet som treningen.

Han påpeker at det likevel er mulig å kombinere langkjøring med aktivt familieliv gjennom å bære ekstra sekk, trekke pulk eller dra på sykkelvogn med ungene oppi.

– Uten nok søvn og riktig ernæring vil man ikke klare å oppnå de resultatene som man ønsker. Da vil man ikke ha mulighet til å bygge seg opp mellom økter og da har treningen ikke effekt, sier Ørn.

Men flere av prinsippene i treningen gjelder likevel i forhold til målene man skal oppnå.

– Jeg anbefaler at man tenker overkapasitet i treningen. Dersom man har som mål å sykle konkurranser på tre og en halv time så bør man ha kapasitet til å minst sykle fire timer. Dersom rittet går i 40 kilometer i timen, så bør man la intervaller ligge på 45–50 kilometer i timen i snitt, sier Ørn.

Også dersom et ritt man satser på har en avgjørende bakke på 1,5 kilometer kan det lønne seg å kjøre i bakker som er to kilometer, når man drar til på trening.

– Du oppnår kravene gjennom å manipulere distanse og hastighet, sier Ørn.

Lange rolige turer

Utholdehetsekspert Johan Kaggestad er klar på at mosjonister med begrenset tid må prioritere noen lange økter.

– Er du mosjonist som skal sykle lange ritt eller løpe maraton, kom deg for guds skyld ut på noen lange turer for at det skal bli en ålreit opplevelse. Man blir ikke god i Birken av å drive med 4x4-intervaller, sier Kaggestad.

Tidligere proffrytter Atle Kvålsvoll mener det mange burde lære av Kristoff er tempoet under rolig trening.

– Hadde sykkelryttere vært på rolig langtur med Kristoff og Hushovd, tror jeg veldig mange ville fått seg en overraskelse over hvor rolig det går. Jeg tror det trenes for mye med samme fart og skilles for dårlig på intensitet. Det er feilen mange gjør, sier han.

Les også:

 

 

 

Les også: Kjørte økter på 200 kilometer som 16-åring

Denne viser konkurrentene hva de må strekke seg etter

Du løper raskere hvis du tenker på dette

 

Se DNtv:

Dette er kanskje svaret når elsykkel går for tregt?

Dette er kanskje svaret når elsykkel går for tregt?
Det amerikanske forsvaret satser i hvert fall på denne «svevesykkelen».
00:40
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.