Sykkelmekaniker Tommek Rønning ved Oslo Sportslager viser ivrig frem det nyeste han har på sykkelfronten. Bak ham står sykler med prislapp på mellom 43.000 og 125.000 kroner linet opp.

Lettvekt og trådløse gir koster.

- Det er stort sett nordmenn som kjøper så dyre sykler, sier han og sammenligner Norge med andre europeiske land.

Rønning, som har en forhistorie som proffsyklist, forklarer at tekniske funksjoner som elektrisk giring stort sett er forbeholdt syklister og mosjonister i de to rikeste landene i Europa: Norge og Sveits.

De første landeveismosjonistene inntar butikken i Oslo tidlig på våren, og er «alltid» interessert i modellene i øverste prissjiktet, forklarer han.

- Det samme gjelder for terrengsyklisten. De er kjempeglade i dyre sykler. Det er veldig få landeveissykler under 25.000 kroner som blir solgt, sier Rønning.

Administrerende direktør Bård Kristiansen i Sportsbransjen AS.
Administrerende direktør Bård Kristiansen i Sportsbransjen AS. (Foto: Øyvind Elvsborg)

- Komisk

Administrerende direktør Bård Kristiansen i bransjeforeningen Sportsbransjen AS, har ingen tall på hvor mye penger nordmenn bruker på sykler.

Han deler imidlertid Rønnings syn om at vi er et folk som er opptatt av tekniske duppeditter.

- Han har nok et poeng i at veldig mange nordmenn er opptatt av gadgets. Nordmenn er kjøpesterke, og så er det «kult» å ha det siste stæsjet på sykkelen sin, tror Kristiansen.

Han mener det er komisk når hobbysyklister er veldig opptatte av å ha en fjærlett sykkel.

- Jeg synes det er litt komisk at hobbysyklister legger fryktelig mye vekt på om sykkelen veier én kilo mer eller mindre, mens for dem som sitter oppå sykkelen er det ikke så nøye om de veier en kilo mer eller mindre. Når middelaldrende, godt overvektige mannfolk setter seg på en sykkel som nesten ikke skal veie noe, blir det komisk, sier Kristiansen.

- Kultur avgjørende

Rønning tror kultur er en avgjørende faktor for at nordmenn unner seg kostbare sykler med mye dingser.

- Det handler nok om at vi har råd til det. I andre land som Danmark og Nederland har folk flest sykkel for transport - ikke bare trening. De har et annet syn på sykkel, mener han.

Kristiansen tror derimot bildet er mer fragmentert, selv om han levner det lite tvil om at vi svir av mye penger på sykkel.

- Folk flest som «bare» skal ha seg en sykkel, nok går til en «vanlig» sportsbutikk. Og der får de veldig gode sykler som er mye billigere, sier Kristiansen.

 

Les også: Anbefaler mosjonister å trene på «overkapasitet»

Kjørte økter på 200 kilometer som 16-åring

Denne viser konkurrentene hva de må strekke seg etter  

 

Se også:

Janne Log løper «Tour de finance» fra Frogner til Fornebu hver dag:

Janne Log løper «Tour de finance» fra Frogner til Fornebu hver dag
Slik får konserndirektøren i Evry trent i tidsklemma. En mil om dagen klarer alle, smiler hun.
01:37
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.