– Nesten én tredjedel av alle syklene jeg har solgt i år har vært fulldempere. Det har jeg ikke vært med på før. Tidligere har det kanskje vært én til to i året, sier Anders Urset den yngre, der han står omringet av eksklusive sykler i alle varianter.
Låven rett ved riksvei 30 er beskjedent utsmykket med et lite, hvitt skilt hvor det står «Tolga sykkelmekka».
Ikke så lett å få med seg når du dundrer forbi i 80 kilometer i timen. Likevel har stadig flere funnet veien hit, til bonden som har eget gårdsutsalg av landeveissykler, racingsykler og elsykler.
Og ikke minst fulldempede terrengsykler som kan gi enhver brunstijeger vann i munnen.
Den gamle låven rommet tidligere 1000 kubikkmeter med høy.
Da det var Urset den yngres tur til å flytte inn i kårboligen, som den syvende Anders Urset-en i rekken, var det klart for nye tider. Millioner ble investert i nytt fjøs og melkerobot til de 46 kyrne, og med det sto et par hundre kvadratmeter ledig.
Porsche og Ferrari
– Da lå det noen tanker i bakhodet og kvernet om egen sykkelsjappe. Melkeroboten gir dessuten mer fleksibilitet i hverdagen, for eksempel til å skru sykler eller å ha åpen butikk.
Eventyret langs Glomma startet da samboeren mistet lappen for en periode. En god unnskyldning for å investere i noen ordentlig sykler.
Det tok ikke lang tid før den tidligere orienteringsløperen og friidrettsentusiasten var frelst på to hjul. Det tok heller ikke lang tid før familie og venner lurte på hvor Urset hadde fått fatt i syklene sine, og om han hadde noen anbefalinger.
– Å sitte på en lettråkket sykkel som bare akselererte bortover i skogen, det var artig vet du! Jeg ville gjerne at andre skulle få oppleve det samme – en ordentlig sykkel som er laget for terreng. Det gjør at sykling blir moro.
Dette er nå fjorten år siden, og ryktet om den sykkelgale bonden har spredt seg på folkemunnet. Butikken har vokst år for år.
Ifjor solgte han 80 sykler og omsatte for 1,4 millioner kroner. De fleste syklene har en pris på mellom 10.000 og 20.000 kroner. Men på låven til Urset kan du også få Porsche og Ferrari.
– Her om dagen leverte jeg ut tre sykler til 90.000 kroner per stykk. Det er ganske sprøtt. Det er en risiko å kjøpe inn mange nye sykler hver høst og prøve å spå hvilke trender som vil slå an. Men syklene blir alltid solgt. Om ikke samme året, så året etter.
Sugen på mer ekstrem sykling
– Nå er det sti altså, som er trenden. Det er mye iboende skepsis i østerdøler. Det har sittet langt inne å gå fra hardtail til fulldemper, men det gjør flere og flere nå, forteller Urset.
– Hva tror du er grunnen til det?
– Konkurransesyklister har gått over til å kjøre fulldempere, det legger folk merke til. Og så handler det vel om å komme seg bort fra de der organiserte greiene, som Birken. Jeg tror folk vil ha frikjøring, at de er sugne på noe litt mer ekstremt.
De helt ekstreme fjellene finner du ikke i Nord-Østerdalen, men det trenger ikke være så bratt for at det skal være gøy. Her er det gode flytstier tråkket opp av kyr og sauer i generasjoner.
– Fy flate, de har laget mye fine stier altså! Setermarkene her er helt kanon. Sånn sett er det viktig å opprettholde landbruket. Forsvinner sauene, forsvinner stiene.
Lidenskap
Han drar gjerne på tur med hagesaks, og har akkurat fått seg ny sykkelsekk med plass til motorsag. Lurer du på hvor du finner stiene i Nord-Østerdalen, er det bare å slå på tråden. I Tolga er de gjerne en hel gjeng på tur. Alt ligger klart rett utenfor stuedøren.
– Finværsdager på fjellet med gode kompiser, å oppleve den friheten langt borte fra folk og bilveier … Da er du glad du bor oppi her.
Ursets kundegrunnlag er først og fremst på Tolga og kommunene rundt, men flere hyttefolk fra Oslo og Trondheim har merket seg butikken og ikke minst bondens lidenskap for det han driver med.
– Men jeg har egentlig ikke tid til å vokse så mye mer. Det ligger på et behagelig nivå nå, ellers må jeg få avløser i fjøset.
Les også: - Det er typisk når man reker rundt i fjellet, at man har tid til å tenke seg om og får nye ideer
Ekstrem vekst for ekstreme turer
Syk 15 uker i året - best når det gjelder
Se DNtv: Dette er de vanligste løpefeilene:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.