Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Seniorrådgiver og partner Ola Gaute Aas Askheim i Opinion Norge har gjennomført en ny undersøkelse som viser at kvinner og menn i like stor grad omfavner «duppeditter» i helsesegmentet. Foto: Mikaela Berg
Seniorrådgiver og partner Ola Gaute Aas Askheim i Opinion Norge har gjennomført en ny undersøkelse som viser at kvinner og menn i like stor grad omfavner «duppeditter» i helsesegmentet. Foto: Mikaela Berg les mer

Helse

Én type dingser har fått damene hektet på teknologi

- Et morsomt funn, mener trendanalytiker.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Tradisjonelt sett har menn vært først ute med å ta i bruk ny teknologi, men nå har trendanalytiker, seniorrådgiver og partner Ola Gaute Aas Askheim i Opinion Norge oppdaget en ny tendens:

Nordmenns helseforbruk:

Vi bruker stadig mer penger på helse og trening. Aktører melder om økt interesse for helse og prestasjon, mens tall fra landets største treningssentre viser at vi kjøper PT-timer som aldri før.

DN tar en nærmere titt på treningsbransjen, og snakker med kunder om hva de bruker penger på nå.

Har du tips eller innspill kan du kontakte journalist Eliese Laustsen: el@dn.no

Vis mer

Fakta om undersøkelsen:

Prosjekt: Aktiv Livsstil 2016-18

Intervjuperiode: April-mai, 2016

Utvalg: Landsrepresentativt, 18 år+

Antall intervjuer: 2082

Prosjekteier: Opinion AS

Vis mer

Kvinner omfavner i like stor grad som menn teknologiske løsninger og duppeditter - i helsesegmentet.

Det fremkommer av Opinions ferske rapport «Aktiv livsstil», hvor over 2000 nordmenn er spurt om sine trenings- og aktivitetsvaner.

- Dette er et morsomt funn, mener Askheim.

Han tror årsaken kan skyldes at kvinner har en større interesse for helse og kosthold enn menn.

Mens 22 prosent av norske kvinner anser seg som over gjennomsnittet interessert i dette, er det kun 14 prosent av mennene som gjør det samme, ifølge undersøkelsen.

- Går vi tilbake og ser på interesse for helse og kosthold som har med utseendet og til dels vekt å gjøre, er dette områder som kvinner i noe større grad enn menn oppgir at de er opptatte av. Da vil denne typen teknologi hjelpe til med å holde oversikt, sier Askheim.

Populært med helse-app

Ni prosent av kvinnene oppgir at de bruker helsearmbånd som Fitbit, mot seks prosent av mennene.

Les også: Godt forsøk, Fitbit

I tillegg har en femdel av befolkningen nå lastet ned en eller annen type helseapp som Endomondo eller RunKeeper, hvor andelen fordeler seg relativt likt mellom kvinner og menn. (Saken fortsetter under).

Les også i DN (+)

  - Det må være Nord-Europas hardeste, den er utenfor alle proporsjoner

Norges fem råeste bakker for syklister

 

- Menn bruker i noen større grad pulsklokker og pulsbelter sammenlignet med kvinner. Dette kan imidlertid skyldes «teknojåleri», tror Askheim.

Hvor mye penger nordmenn bruker på utstyr og teknologi knyttet til aktiv fritid, har han imidlertid ingen tall på.

- Men det er snakk om «enorme» beløp. Vi vet blant annet at over en tredel av befolkningen bruker treningssentre og helsestudioer, og det må tas med i en slik beregning, sier han.

Professor Eystein Enoksen ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole. Foto: Gorm K. Gaare

- En overdrevet «businessgreie»

Norge selger mest sportsutstyr i verden per hode, og ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI), mer enn tre ganger gjennomsnittet i Europa.

Flere funn:

* Over en million nordmenn oppgir at de har bedrevet friluftsliv eller gått på jakt det siste året.

* Omtrent like mange oppgir å ha gått på ski eller bedrevet en annen form for vintersport.

* Åtte av ti svarer at de opererer på et middels aktivitetsnivå, hvor det å være sosial og å ha det hyggelig betyr mest for motivasjonen.

* Mellom fire og fem prosent definerer seg selv som «supermosjonist» eller eliteutøver og trener hardt og målrettet mot konkurranser.

* Det er det flere menn enn kvinner som driver på et seriøst eller fokusert aktivitetsnivå, henholdsvis tre og syv prosent.

* 17 prosent ikke har bedrevet noen form for aktivitet de foregående tolv månedene.

 

Kilde: Opinions rapport «Aktiv Livsstil 2016-18», partner Ola Gaute Aas Askheim i Opinion Norge

Vis mer

Ifjor opplevde sportsbransjen i Norge en samlet vekst på over syv prosent fra 2014. Omsetningen i 2015 økte med 950 millioner kroner, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Sportsbransjen AS.

Den raskest voksende kategorien som bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen følger er smartutstyr, som i hovedsak består av aktivitetsmålere og smartklokker. Her var veksten på 169 prosent i 2015 og vi kjøpte smartutstyr for én milliard kroner i fjor.

Men er dette del av en positiv utvikling i forhold til at vi blir sunnere, eller kjøper vi en del unødvendige ting for å prestere og se bedre ut?

- Jeg tror det er en overdrevet «businessgreie» som handler om økonomi og inntjening fra produsentenes side, sier professor Eystein Enoksen Norges idrettshøgskolen (NIH).

Han mener imidlertid enkelte duppeditter kan være praktiske, deriblant pulsmålere.

- Det å kunne følge med på pulsen for å styre intensiteten riktig tror jeg er viktig å lære seg. Verktøy som måler løpsfrekvens og teknikk kan også være positivt fordi det kan hjelpe deg til å løpe bedre. Men allverdens målinger av laktat og oksygenopptak er helt unødvendig. En enkel løpstest kan gi deg svar på om du har hatt fremgang, sier Enoksen.

Polariserende helsetendens

Aldri før har oppmerksomheten rundt verdien av å presentere seg som perfekt vært større, uttalte professor Jorun Sungot Borgen ved Seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøgskole (NIH) til DN i helgen.

Les også: Stina (41) kjører ti mil to ganger i uken for å trene her

Funnene i undersøkelsen til Opinion bekrefter at nordmenn er opptatte av helse, aktivitet og det å holde seg i form.

Nesten én av fire nordmenn nå anser seg som over gjennomsnittet interesserte i helse og kosthold, viser rapporten fra Opinion. Like mange mener de har mer kunnskap enn gjennomsnittet om dette.

I motsatt ende melder 17 prosent å ha lite kunnskap og interesse, og 65 prosent anser seg som middels interesserte i helse og kosthold.

- Kan vi anta at interessen for en aktiv livsstil er større nå enn tidligere?

- Hvis jeg skulle anta noe uten å ha statistisk belegg for det, kan det se ut til å være en polarisering. De som er interessert, er mer interessert nå enn de var for kanskje 10-20 år siden. Mens de som ikke er interesserte opplever en generelt synkende helsetilstand og økende vekt, tror Askheim og understreker at endringer i livsstil ikke skjer over natten, men utvikler seg langsomt over tid.

 

Les også: – Vi ser at vi var for snille med våre kunder, rett og slett

Omsetningen av «tjukkasskoen» har doblet seg hvert år siden 2011

Syk 15 uker i året - best når det gjelder  

 

Se DNtv:

De vanligste løpefeilene:

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Treningstips Trening Helse
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv