Geilo Skisenter hadde ifjor en heisomsetning på 52 millioner kroner og kundene la ned totalt 225.000 skidager i anlegget. Skisenteret tror den nye prisstrategien vil styrke det bildet.

– Vi tok denne beslutningen sist vår. Vi valgte å ta en sjanse fordi vi ønsker flere folk inn i anleggene våre. Vi håper vi har gjort noe fornuftig. Det vil nok ta litt tid før man ser full effekt av dette, sier Henning Solhaug, daglig leder for Geilo Skisenter

Et familiekort for opptil fem personer, der barna er mellom 7 og 15 år, koster nå 8995 kroner. Ifjor kostet en tilsvarende pakke over 21.000 kroner. Skisenteret håper priskuttet kan mer enn doble besøket i anleggene i skibygda og øke omsetningen på flere deler av tilbudet som kroer og skiskoler.

«Blør til andre anlegg»

Solhaug sier trenden er at hele familier kjøper sesongkort i år, der de tidligere kanskje hadde et barn med sesongkort og plusset på med klippekort for andre.

– Vi har hatt en svak omsetningsøkning hvert år. Men vi merker av vi blør til andre skianlegg i landet. Fordelen vår er at vi er et av de mest snøsikre stedene i Norge, sier Solhaug.

Han sier de nå kjører helt lik prispolitikk for alle, enten du er hytteeier, leier eller har lokal tilknytning. Han er klar på at en kundekonflikt ville vært ødeleggende for dem.

– Det er helt avgjørende at vi ikke går på tvers av det våre gjester ønsker og forventer. Så vi tenker helt klart at selv om vi har satt ned prisene, så skal vi jobbe for å forbedre produktet. Vi mener prisen nå er overkommelig for de aller fleste og at pris ikke lenger er argument for ikke å ta turen i bakken, sier Solhaug.

Konflikt i Kvitfjell

Odd Stensrud, daglig leder i Alpinco som drifter skianleggene i Hafjell og Kvitfjell, forteller at de har måttet tåle reaksjoner på sine priser som er i øvre sjiktet blant de store anleggene. Men han han påpker at de har et godt salg av sesongkort til skistedene.

– Det er en del diskusjon rundt sesongkortpriser og det har vi her også. En del vil mene det er dyrt, spesielt for familier, men vi oppfatter responsen som god, sier Stensrud.

Også blant hytteeiere rundt anlegget i Kvitfjell har det dannet seg en gruppering som har engasjert seg mot prisnivået på sesongkortene.

– Det er viktig å fange opp signaler fra våre kunder når vi vurderer priser og rabatter. Men vår sesongkortpris har egentlig gått ned dersom vi tar høyde for prisveksten og en økt moms på transport på to prosent som også går direkte på heisdrift, sier Stensrud.

– Kravene til å drive et skianlegg er tøffere enn tidligere både når det gjelder utstyr og at vinteren blir kortere. Det koster mer penger, og heiskort er nærmest den eneste inntekten som skal dekke opp for slike kostnader, sier Stensrud.

Han forteller at resultatet for Kvitfjell ligger så vidt på plussiden og at marginen er liten. Han sier heiskortinntekter går tilbake i drift og utvikling av anlegget.

– Sammenligner man med prisnivået i andre land, så utpeker ikke norske anlegg seg i særlig grad og det er betydelig dyrere i Mellom-Europa og spesielt i Nord-Amerika, sier Stensrud.

Store sprik i prisene

DN har sjekket sesongkortprisene ved et utvalg norske skisentre. Prisen for en familie på fem varierer fra 7500 til nesten 24.000 kroner.

Klikk deg inn på de ulike vinterdestinasjonene for å sjekke priser og rabatter.

 &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Prisene på voksen og barn/ungdom er ordinære priser.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Det presiseres at det er forskjell på heistilbudet som gjelder i disse anleggene. Trysil og Hemsedal er Norges største alpinanlegg.&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"/&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"&gt;26&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Ski" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Alpint" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.