Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ole Johan Morken er assisterende butikksjef ved Sport 1 i Storgata i Oslo. Han forteller at nordmenn bruker mye penger på dyrt sportsutstyr. Foto: Fredrik Bjerknes
Ole Johan Morken er assisterende butikksjef ved Sport 1 i Storgata i Oslo. Han forteller at nordmenn bruker mye penger på dyrt sportsutstyr. Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Friluftsliv

Vi kjøpte sportsutstyr for over 15 milliarder i fjor

– Mange er villige til å betale mye for sportsutstyr, sier Ole Johan Morken ved Sport 1 i Storgata i Oslo.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Sportsbransjen har nesten doblet omsetningen de siste ti årene. 2016 var et nytt godt år for bransjen, med en omsetningsvekst på 6,6 prosent. Det ble solgt sportsutstyr for over 15 milliarder kroner.

– Ingen annen bransje i Norge har opplevd kraftigere vekst de siste årene, opplyser administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening, som står bak tallene.

Nordmenn er på verdenstoppen i kjøp av sportsutstyr, sett i forhold til folketallet. I Norge omsettes det sportsutstyr for mer enn 30 prosent av gjennomsnittet i Europa per innbygger.

Natur og friluftsliv

Og de siste par årene har nordmenn virkelig fått øynene opp for norsk natur og friluftsliv.

– Tidligere var det ikke så populært blant unge nordmenn å reise rundt i Norge og gå i fjell, men nå er dette en stor trend – både sommer og vinter. Det merker vi tydelig på salget vårt av friluftsklær- og utstyr, sier assisterende butikksjef Ole Johan Morken ved Sport 1 i Storgata i Oslo.

Merkebevisste

Han bekrefter også at nordmenn er opptatt av merker og kvalitet.

– Mange er villige til å betale mye for sportsutstyr. Men ofte er det jo slik at pris og kvalitet henger nøye sammen, sier han.

Turistforeningen varslet høy trafikk i fjellet i fjor sommer, og denne effekten merket sportsbransjen godt:

Det ble solgt rekordmange fjellsko, tekniske klær, sekker og soveposer, ifølge Trond Evald Hansen.

El-sykkelsalget steg bratt, det samme gjorde salget av de nye felleskiene.

Les også: Herdet i Marka

– Felleskiene har solgt formidabelt, bedre enn bransjen forutså. Dette har bidratt til godt skisalg – tross variabelt skiføre, sier Hansen.

Trendy å være sporty

Han har merket seg at det er trendy å være sporty, noe som kommer tydelig til uttrykk i økt omsetning av sports-, fritids- og treningsklær. Segmentet løp er også i solid utvikling.

– Vår bransje tilbyr utstyr til alle former for aktivitet, fra ekstremsport til lek i nabolagets akebakke. Det er lek og moro, sport og konkurranse, friluftsliv, familie og tur, kort sagt aktivitetsglede. Og det å være i aktivitet og ha det moro når mange er så bekymret for den finansielle situasjonen i Norge, er viktig, mener Trond Evald Hansen.

Norsk Sportsbransjeforening er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Tallene omfatter både kjedene og frittstående sportsbutikker.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Sportsutstyr Sport 1 Detaljhandel Varehandel Friluftsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.