Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Etter tre år med underskudd har utviklingen snudd for Devold. Her er administrerende direktør Cathrine Haug Stange utenfor den gamle Devold-fabrikken i Langevåg. Foto: Marius Beck Dahle
Etter tre år med underskudd har utviklingen snudd for Devold. Her er administrerende direktør Cathrine Haug Stange utenfor den gamle Devold-fabrikken i Langevåg. Foto: Marius Beck Dahle les mer

Friluftsliv

Friluftstrend ga rekordomsetning for Devold

– Toppturer og utendørs livsstil er en global trend, sier Devold-direktør Cathrine Stange, som nå vil ta det norske ullmerket til alpelandene, USA og Canada.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Turistforeningen setter stadig nye medlemsrekorder og folk strømmer ut for å gå toppturer både til fots og på ski. Det er godt nytt for ulltøy-produsenten Devold.

Etter tre år på rad med underskudd har utviklingen snudd. Devolds 2016-regnskap viser et overskudd på 4,5 millioner kroner før skatt og rekordomsetning på rundt 220 millioner kroner.

Selskapet stammer fra tekstilfabrikken Ole Andreas Devold grunnla i 1853 som produserte ullgensere til fiskerne på nordvestkysten av Norge. Nå er ullundertøy den største kategorien.

– Det er ull vi kan, sier Cathrine Haug Stange, administrerende direktør i Devold of Norway.

Selskapet har økt omsetningen med nesten 30 prosent siden 2015. Stange trekker frem vellykkede lanseringer av undertøyskolleksjoner som én av forklaringene på snuoperasjonen. Selskapet er også i ferd med å bevege seg utover til nye kategorier som mellomlag og yttertøy.

Devold fikk blant annet priser under sportsmessen ISPO i München for mellom- og ytterjakker i ren ull.

Startet snuoperasjon i 2014

Stange tok over som sjef i 2014, da selskapets resultater var på vei ned.

– Vi rekrutterte et nytt team og la en ny strategi for kvalitet og innovasjon. Nå har vi kontroll på alle ledd i produksjonen tilbake til sauene i Australia. Vi kjenner sauefarmene og kan stille krav. Vi må ha kontroll på alle ledd for å garantere kvalitet. Vi eier vår egen fabrikk som ligger i Europa, mens veldig mange av de vi konkurrerer med produserer i Asia, sier hun.

Devold har fabrikk i Litauen der det jobber rundt 300 personer. En del av omstillingen i selskapet var å også flytte lageret fra Langevåg en liten båttur fra Ålesund, til Litauen. 16 norske ansatte mistet jobben i 2015.

Den gamle fabrikken i Langevåg en liten båttur fra Ålesund huser i dag selskapets hovedkontor, et museum samt outlet-butikker. Devold har rundt 30 ansatte i Norge. Stange sier hun er stolt over snuoperasjonen og de ansatte.

Devold of Norway, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 220,7 172,1 28,2 %
Driftsresultat (ebit) 8,3 1,8 361,1 %
Resultat før skatt 4,4 -4,1 -%

Vil til alpelandene, USA og Canada

– Det store vekstpotensialet for Devold videre, er i markeder utenfor Norge. Vi opplever allerede god vekst i de nordiske markedene, og jobber nå aktivt med en etableringsstrategi i markeder som Tyskland, Østerrike og Sveits i tillegg til at vi har begynt å se på USA og Canada. Toppturer og utendørs livsstil er en global trend og kunder vil ha funksjonelle høykvalitetsprodukter i alle markeder, sier Stange.

Tidligere i år ble det kjent at oppkjøpsfondet FSN Capital kjøper sportsmerkekonsernet Active Brands, som omfatter blant annet Kari Traas ullklær.

– Har dere også et mål om å bli kjøpt opp?

– Vi har eiere som har et langsiktig perspektiv på eierskapet, sier Stange.

Devold har i flere tiår vært eid av Flakk-familien fra Ålesund, nå med Knut Trygve Flakk i førersetet som eier og styreleder. Faren Egil Flakk skapte en formue da han bygget opp H-vinduet til et kjent merkenavn på 70-tallet.(Vilkår)

Aktiv Devold of Norway Cathrine Haug Stange Sportsbransjen Klær topptur Friluftsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.