Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I slutten av juni skal (fra venstre) Kristoffer Lorentzen (28), Nikolai Jørgenssen (33), Christopher Wolf (29) og Elias Hammer (29) vise hva de er gode for på Themsen.  Foto: Gunnar Lier
I slutten av juni skal (fra venstre) Kristoffer Lorentzen (28), Nikolai Jørgenssen (33), Christopher Wolf (29) og Elias Hammer (29) vise hva de er gode for på Themsen.  Foto: Gunnar Lier les mer

Vannsport

Kjemper om triumf i 178 år gammel konkurranse

Allerede to timer før arbeidsdagen starter, ros det hardt på Bogstadvannet. Jakten på triumf i den 178 år gamle Henley-regattaen går inn i den tøffeste perioden. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En vegg av tåke hindrer utsikten fra bryggen utover bukten i Bogstadvannet mellom Bærum og Oslo. Klokken har bikket halv syv på morgenen i det åtte ben skyver de smale båtene ut fra bryggen i synkrone bevegelser, før føttene lirkes inn i skoene som er skrudd fast i båten. 

– Henley er det største. Det er ingenting ved siden av. Du må ro Henley før du legger opp. Sånn er det bare, sier Kristoffer Lorentzen.

Det er snart hundre år siden Christiania Roklubbs historiske triumf i den legendariske roregattaen på Themsen. I fjor var Lorentzen med i racet til kvartfinalen. Til uken gjør klubben et nytt forsøk på å gjenta bragden fra 1921, og treningen for roerne i de to båtene som skal stille går nå inn i den tøffeste perioden. Sluttspurten i forberedelsene skal heve nivået før de starter i klassene «The Wyfold Challenge Cup for coxless fours» og «The Prince of Wales Challenge Cup for quadruple sculls».

– Det er viktig å ha syretoleransen og oksygenopptaket på plass når du skal ro så intensivt i det som mest sannsynlig blir rundt syv minutter, sier Christopher Wolff som jobber som trener og fysioterapeut mellom øktene.

Henley-regattaen

  • Arrangert for første gang i 1839 som et endagsarrangement, grunnet den store populariteten for rosporten på elven Themsen.
  • Utvidet til to dager allerede året etter. Det er blitt gradvis utvidet til det nå består av en fem dager lang regatta, med kvalifisering i forkant.
  • Dronning Elisabeth 2. er regattaens høye beskytter og det er årlig kongelige innslag på tribunen.
  • Det konkurreres i en rekke båttyper fra singel helt opp til åtter. Det er også flere klasser fra skolelag til åpen klasse der eliteroerne stiller. Flere av verdens beste roere stiller i Henley-regattaen.
  • Foregår som en utslagskonkurranse mellom to båter i samme heat. To båter møtes til slutt i finale.
  • Christiania Roklubb vant med en åtterbåt i 1921.
Vis mer

Full satsing 

Flere har tilbrakt natten på feltseng i annenetasjen i klubbens lokaler nede ved vannkanten. Kombinasjon av kveldsøkt dagen i forveien med morgenøkt før jobb krever visse tilpasninger. 

– Det er ikke slik at man våkner klokken fem om morgenen og tenker «yes». Det hadde vært greit å slumre. Men det går greit. Jeg er ganske kynisk til å prioritere å slappe av og ta det rolig, sier Wolff.

De to båtene som Christiania Roklubb stiller med i Henley-regattaen på Bogstadvannet. I den gule båten sitter fra høyre Kristoffer Lorentzen (28), Nikolai Jørgenssen (33), Christopher Wolf (29) og Elias Hammer (29). I den hvite båten sitter fra høyre Halvor West (23), Trond Johannesen (29), Petter Johansen (26) og Johannes Groseth (27). Foto: Gunnar Lier

I sekstiden på kvelden venter nok en økt på innsjøen. I opptil ti økter i uken sitter Wolff plassert i firerbåten sammen med de andre, for å få sin debut i den legendariske regattaen. Når annen styrke- og utholdenhetstrening, som sykling, kompletterer forberedelsene betyr det treningsuker på mellom 15 og 20 timer. 

– Vi satser så hardt det lar seg gjøre ved siden av jobb. Man kan si vi er «all-in» med forbehold, sier Lorentzen, som er «stroke», altså den som styrer takten.

For å få kabalen med satsingen til å gå opp og sørge for at folk kommer på minuttet til trening, er et internt botsystem innført i jakten på triumf i et av verdens eldste idrettsarrangementer.

Båtene bæres ut av klubbhuset til Christiania Roklubb og settes på Bogstadvannet. Foto: Gunnar Lier

Godt over 100.000 tilskuere valfarter til det som regnes som rosportens vugge hvert år, og BBC er på plass med kameraer når regattaen utenfor London ros i gang. Det samme er kongehuset. Dronning Elisabeth 2. er konkurransens høye beskytter.

Hele rekken fra universitetslag til eliteroere stiller. Da Alan Campbell gikk til finalen på bekostning av Olaf Tufte i 2009 ble det av avisen The Guardian kalt en av de beste duellene som noensinne er blitt sett på elven.

Eksempel på treningen før Henley

  • Mandag: 

Morgen: Treningsfri

Ettermiddag: Langkjøring 90 min (I 2-3)

  • Tirsdag:

Morgen: 30 minutter oppvarming. Vekttrening (10 rep x sett) + core trening

Ettermiddag: 3x16 minutter drag (2 min +2 min på takt 22 og 28) I3-4

  • Onsdag: 

Morgen: Alternativ trening 90 min.

Ettermiddag: 8x6 min (takt 26) med tre min hvile. I3-4

  • Torsdag: 

Morgen: 30 min oppvarming, vekttrening (10 repx4 sett) + core trening

Ettermiddag: 6x5 min (takt 30) hvile 4 min, I4-5

  • Fredag: 

Treningsfri

  • Lørdag:

Morgen: 30 harde tak-10 lette x 12 / 2 serier. Hvile fem minutter mellom seriene. I4-5

Ettermiddag: Langkjøring 90 minutter. I1-2

  • Søndag:

Morgen: 4x1000 meter i konkurransefart. 15 min hvile mellom dragene. Cirka 90 min totalt.

Ettermiddag: 120 min langdistanse. Alternativ trening.

  • Totalt: 15–16 timer trening
Vis mer

– Statusen internasjonalt er enorm. Ingen andre steder kommer det titusenvis med rokyndige tilskuere som heier langs hele banen. Det er massivt og har en utrolig vakker setting, sier Ernie Clark.

Den skotske treneren vrir på gassen i den vesle aluminiumsjollen, like bak de to båtene som bryter den speilblanke vannflaten på Bogstadvannet. 60-åringen vet godt hva som kreves av kraftanstrengelser på elven utenfor London. Han vant aldri, men da petroleumsingeniøren var med i Henley-regattaen for siste gang i 1993 var det 18 år siden han første gang satt klar på startstreken.

Jobber inn rytmen

– Vi gjør en femtak-start. Kom frem! Følg med!

Stemmen til Clark bryter stillheten og gir gjenklang et sted ute i tåken. En enslig svane er eneste tilskuer til de åtte roerne som sitter fremoverbøyd på trenerens ordre. 

– Go!

Det gis bånn gass med årene og ansiktsuttrykkene forandrer karakter i det båten skyter fart. Tenner blottlegges. Vanligvis tar det 30 tak før båtene kan legge seg i det man vil kalle konkurransefart.

Trener Ernie Clark kommer opprinnelig fra Aberdeen i Skottland. For å henge med gutta under deres treningsøkt manøvrer han en liten aluminiumsbåt med påhengsmotor rundt på Bogstadvannet. Foto: Gunnar Lier

I denne perioden av forberedelsene gjennomføres mye hard rytme på roingen, tett opp til konkurransefart eller over. Det diskuteres ulike takter eller åretak per minutt.

– Vi skal jobbe oss inn på Themsen uken før konkurransen. Vi skal sørge for at alle får styringen korrekt, fordi du får ikke noen ny sjanse i Henley, sier Clark.

For det er ikke bare rene utslagsdueller med to båter mot hverandre langs elven han sikter til. Mange høye ambisjoner har endt på trasig vis etter at alt av ferier og fritid har gått med til treningen som kreves.

– Det ble rett og slett bom stopp i en av de trestolpene som deler robanene nedover elven og som kan skille suksess og fiasko, sier Petter Johansen da han forteller om konkurransen i fjor.

 Trestolpene i Henley-regattaen er fryktet fordi de til forskjell fra andre konkurranser, der bøyer skiller banen, gir bom stopp for båter på kollisjonskurs. Tre av fire i dobbeltfireren fra fjorårets bitre avslutning i første runde er med denne gangen også.

– I år, som i fjor, så skal dette direktesendes med repriser fra alle mulige vinkler. Så da fikk jo alle med seg dette. Vi ble nesten litt høydepunkt der. Vi prøver for all del å unngå dette i år, sier Johansen som til daglig jobber i Tryg Forsikring.

Rotroppen til Henley-regattaen

M4 (firer uten styrmann, fire roere, én åre hver) – stiller i Henley i klassen «The Wyfold Challenge Cup for coxless fours»:

  • Stroke: Kristoffer Lorentzen (28) – Account Manager SATS ELIXIA Corporate
  • 3: Nikolai Jørgensen (33) – Forsikringsmegler og jurist i MARSH
  • 2: Christopher Wolff (29) – Fysioterapeut og personlig trener for MAGNAT Senter
  • Bow: Elias Hammer (29) – Systemingeniør for Norwegian Air Shuttle

M4X (dobbeltfirer, fire roere, to årer hver) – stiller i Henley i klassen «The Prince of Wales Challenge Cup for quadruple sculls»:

  • Stroke: Halvor West (23) – Student maskiningeniør UiO
  • 3: Trond Johannessen (28) – Revisor I PwC
  • 2: Petter Johansen (26) – Forsikringsrådgiver I TrygVesta
  • Bow: Johannes Groseth (27) – Politi
  • Trener: Ernie Clark (60) – Ingeniør og rotrener
Vis mer

Forfengelig langs bredden

Etter kollisjonen og exiten fra konkurranse ble det i stedet rikelig med tid til å ta livet ved elvebredden i nærmere øyesyn, der sosieteten topper oppmøtet. 

– Det er veldig forfengelig. Her skal du dresses opp i både sløyfer og slips og spesielt blazer. Alle klubber har sin egen type blazer. Det er litt som 17. mai, som mange forskjellige bunader bare at det er blazere, sier Johansen om plagget som kommer nettopp fra rosporten og var jakker for roere ved britiske eliteuniversiteter.

Det tykke stoffet skulle holde roeren varm, Det løse snittet ga bevegelighet og sterke farger gjorde at tilskuerne kunne følge med på lang avstand. Ved Themsens bredder er klubb-blazerne statussymbol. Men suksess i selskapslivet gir ikke innpass i det mest celebre selskapet av alle under Henley. Leander Club er med sine 123 olympiske medaljer og tre paralympiske medaljer verdens mest meritterte klubb. Det skyldes den spesielle premien til vinnerne på elven.

– Roklubben ligger på Themsen rett ved siden av måltårnet i Henley. Der får du automatisk medlemskap dersom du vinner i Henley. Det er ren prestisje. Det er heder, ære og respekt, sier Lorentzen.

De to båtene som Christiania Roklubb stiller med i Henley-regattaen på Bogstadvannet er ute av vannet og settes på bukker. I den grønne båten står lengst vekk Kristoffer Lorentzen (28), Nikolai Jørgenssen (33), Christopher Wolf (29) og Elias Hammer (29). Ved den hvite båten står lengst vekk Halvor West (23), Trond Johannesen (29), Petter Johansen (26) og Johannes Groseth (27). Foto: Gunnar Lier

Samkjører krevende forskjeller

Blazeren er allerede på for juristen Nikolai Jørgenssen, som kjapt må inn til morgenrushet i byen. Trener Clark er fornøyd med progresjonen i båtene og syns de ser sterkere ut enn de har gjort noen gang. Skotten mener finale kan være realistisk. Men da må det graves dypt.

– Det er ingen her som har noe imot det å gå i kjelleren. Du vet at punktet kommer der det gjør vondt, sier Wolff.

Samkjøring av en firerbåt er en av rosportens mest krevende øvelser. 

– Det er flere teknikker, ulik fysiologi og anatomi som skal settes sammen. I en firer er det å kunne samarbeide som et kollektiv grunnleggende for å prestere på høyt nivå. Det gjelder å komponere båten på rett måte for å gjøre hverandre best, for å bruke den kollektive kroppstyngden og komme sammen i rytme. Det er litt jobb med det, sier landslagstrener Johan Flodin.

Landslagstreneren hadde i mai en dobbeltfirerbåt med i finalen under EM. I den båten satt blant andre dobbelt olympisk mester Olaf Tufte. Det endte med 5. plass.

– Den båten hadde veldig få økter sammen sammenlignet med de båtene de møtte. Det var kanskje derfor det gikk for langsomt på den andre 500-meteren. Det handler om å ha et kollektivt bilde av hvordan løpet gjennomføres for å bruke hverandre best mulig, sier Flodin.

Robåten bæres på plass i klubbhuset til Christiania Roklubb ved Bogstadvannet etter endt treningsøkt. Foto: Gunnar Lier

Han sier at firerbåter kjapt kan fungere godt sammen i langkjøringstempo, men at alle forskjeller forsterkes når roerne blir fysisk slitne.

Flodin peker på at det har vært ekstreme kroppsforskjeller i samme båt gjennom historien og trekker frem en italiensk firerbåt fra 80-tallet, på høyt internasjonalt nivå, der tre av roerne var 1,95 meter lange og sistemann var 1,75 meter.

– I alle båter velger man en «stroke» som sitter lengst bak i båten. Det er viktig at han får 100 prosent tillit og andre ikke kommer med egne løsninger slik at man er fire musikere som spiller hver sin låt. Da blir det veldig disharmoni, sier Flodin.

Han sier trenerens oppgave blir å sette sammen båten sammen med mannskapet gjennom å se på forskjellene til roerne fra utsiden. Roeren som er «stroke» kan påvirke de andre mye gjennom sin roing. I EM var Tufte valgt til den rollen fordi han er regnet som svært stabil i teknikken og er rå til å avslutte konkurranser.

– Kollektivet som sitter bak «stroke» kan påvirkes både positivt og negativt. Når kollektivet fungerer er det nesten bare å sitte på rytmen, ikke kose seg, men man kjenner det godt når kollektivet fungerer, sier Flodin.

Svensken har selv vært med å vinne Henley-regattaen i 1992 i en firerbåt med Strømstad Roklubb og minnes det fortsatt med stolthet.

– Man kan komme med både VM- og OL-gull, men i England vet folk hva det handler om dersom du har vunnet Henley, sier Flodin.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Christiania Roklubb Henley Royal Regatta Olaf Tufte Themsen Roing Vannsport
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv