Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I fjellene som omgir Bergen har Stian Angermund-Vik jobbet med utforløpingen for å kunne henge med i eliten i skyrunning, eller fjelløping på norsk.  Foto: Skjalg Bøhmer Vold
I fjellene som omgir Bergen har Stian Angermund-Vik jobbet med utforløpingen for å kunne henge med i eliten i skyrunning, eller fjelløping på norsk.  Foto: Skjalg Bøhmer Vold les mer

Løping

Slik blir du en bedre utforløper

Nordmenn løper i ulendt terreng som aldri før. Fjelløper Stian Angermund-Vik (30) mener det er overraskende lett å bli bedre når skotuppene peker nedover.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Dersom man løper opp og ned en bakke i en time skal man trene mye for å forbedre seg med ett eller to minutter oppover. Men man skal ikke trene så mye før man har tjent fem minutter på utfordelen, sier Stian Angermund-Vik.

30-åringen må slippe seg løs nedover lange fjellsider i kronglete terreng for å innta seierspallen i verdenscupløp i skyrunning, eller fjelløping på norsk. Det gjorde han til gagns da han vant det 45 kilometer lange løpet Zegama-Aizkorri i Spania i vår. Da satte han løyperekord i et løp som løpekjendisen Kilian Jornet har vunnet flere ganger.

 – Skal du bli god utover, må du løpe utfor. Det er mange som lener seg kraftig bakover. Da bremser det og det blir vanskelig å få god fart fremover, sier Angermund-Vik.

Ulik tilnærming

Han ser at mengden løpere vokser i den norske fjellheimen, men legger merke til at en del har mye å gå på utfor. I Norge har det vært sterk tradisjon for motbakkeløp med målgang på toppen, mens det i Mellom-Europa lenge har vært mange konkurranser som innebærer både krevende motbakke- og utforløping.

I fjellene som omgir Bergen har Stian Angermund-Vik jobbet med utforløpingen for å kunne henge med i eliten i skyrunning, eller fjelløping på norsk. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Angermund-Vik har klare tips til hvordan man unngår å forbli en sinke når stien går nedover. Selv holder han til i Bergen og har kort vei til treningsløypene. Fra 643 meter over havet er det kremterreng for kronglete utforløping ned fra Ulriken.

– Det er greit å ta det stegvis. Man trenger ikke sette utfor en tusen høydemeter lang bakke. Man kan begynne med en liten knaus, sier Angermund-Vik, som ble dobbel verdensmester i skyrunning i fjor.

Tips til utforløping

  • Unngå å lene deg bakover. Det bremser og gjør det vanskelig å få god fart fremover.
  • Ha offensiv kroppsholdning og stilling: Du kan starte med å stå stille i en bakke, lene deg fremover og begynne å løpe nedover. 
  • Høy frekvens, korte steg, er lurt. Det handler også om skadeforebygging. Kjempelange steg der man smeller hælen i bakken på rett ben gir stort trykk på knær og rygg.
  • Land på hele foten med litt bøy i kneet
  • Se deg ut en rett linje og ha tunnelsyn nedover. Ta forløpende ut ny rett kurs. Se et par meter frem i terrenget og ikke rett ned.
  • Start i det små. Du trenger ikke begynne med store fjellsider. Og tilpass farten: Ikke brenn på i alle utforbakker, men legg inn noen minutter her og der.
  • Et tips er å drive stabilitetstrening på en balansepute som forebygger overtråkk.
  • Tren litt kjernemuskulatur rundt hoften for å få bedre kroppsstilling. Det hjelper på løpsteknikken.
Vis mer

Forebygger skader

Han peker på at øvelser på balansepute hjelper med å forebygge overtråkk. Han mener også styrketrening for kjernemuskulatur rundt hoften motvirker plager og bedrer teknikken. Og nettopp belastningsskader fra utforløping er en kjent sak.

– Dersom du tar kjempelange steg der man smeller hælen på rett ben i bakken, blir det veldig stort trykk på knær og rygg. Det gjør at du kan skade deg kraftig over tid på grunn av den kraftige belastningen, sier Angermund-Vik som.

Han mener høy frekvens og korte steg, der man lander på hele foten med litt bøy i kneet, er den beste teknikken.

Han mener det er viktig ikke å overdrive hard utforløping fordi det tar hardt på bena. Selv pleier han å legge inn noen minutter her og der i krevende utforterreng på langturer.

– Motbakkene har vært min styrke. Jeg har vært fornøyd med å henge på gode utforløpere, men teknikk og fart er blitt mye bedre siste par årene. Det er kanskje fordi jeg slapper av mer, har fått bedre kontroll, sier Angermund-Vik.

Angermund-Vik mener dårlig utforløping mye skyldes at mange lener seg for mye bakover når terrenget går nedover. Han anbefaler kjapp takt og kortere steg for å unngå skader. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Og det er i bratt og mer kronglete terreng han konkurrerer. I slutten av juli går for eksempel turen til Susa i Italia hvor motbakkeløpet Red Bull K3 forserer 3000 høydemeter på rett under en mils distanse. Det vil si 30 prosent stigning i snitt gjennom drøyt to timer løping.

– Jeg ser på det som en utrolig fin måte å dra på tur på. Motbakker og fjelløp er naturopplevelser som jeg aldri ville fått det samme ut av gjennom asfaltløping, sier Angermund-Vik.

I hælene på løpestjerne

Da han tidligere i sommer ble nummer to i Marathon du Mont-Blanc, lå han i hælene på legenden Kilian Jornet. Spanjolen er av New York Times kåret til vår tids utholdenhetsfenomen. Jornet, som tidligere i år var på Mount Everest for å sette fartstrekord opp og ned verdens høyeste fjell, har blant annet løpt opp og ned Matterhorn i Alpene på to timer og 52 minutter fra landsbyen Breuil-Cervinia. Spanske Jornet bor nå i Måndalen i Rauma kommune.

– De norske fjellene er perfekte og svært gode for løping. Fjellene er urørte og mye villere enn i alpene. Områdene er mye større enn jeg hadde trodd og terrenget er teknisk krevende, sa Jornet i et intervju med DN sist høst.

Angermund-Vik studerte utforteknikken til løpekjendisen på kloss hold og ble til slutt nummer to i løpet.

– Kilian er rå, og å løpe med ham i utforbakkene var virkelig gøy. Du finner knapt folk som er bedre enn ham i slikt terreng og han avgjør ofte løpene utfor mot slutten, sier Angermund-Vik.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Fjell Skyrunning Fjelløping Ulriken Stian Angermund-Vik Løping
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv