Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ole-Kristian Strøm kjører dyp pudder i Hemsedal, på skredfaregrad to. Foto: Thomas Kleiven
Ole-Kristian Strøm kjører dyp pudder i Hemsedal, på skredfaregrad to. Foto: Thomas Kleiven les mer

Skisport

Populær klassiker i Hemsedal

Chamonix har Aiguille du Midi. Hemsedal har «Lille Matterhorn».

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Av Hemsedals mange frikjøringslinjer er det spesielt én du ikke kan unngå å legge merke til. «Lille Matterhorn» er et godt utgangspunkt for deg som vil leke med flytfølelsen i bratt terreng.

– Det er mye som kan være en god linje. To skikjørere kan kjøre den samme linjen helt forskjellig. Selv liker jeg at fjellsiden er åpen og har mange valgmuligheter, men det viktigste er at linjen gir god flytfølelse, sier Dennis Risvoll.

Som tidenes eneste norske mannlige vinner av et verdenscuprenn i frikjøring vet han et og annet om spennende linjevalg i upreparert terreng.

Rolig start, så stuper det

«Lille Matterhorn» er et av de mest populære linjevalgene blant viderekomne og erfarne frikjørere i Hemsedal. Den markante fjelltoppen ses tydelig fra bunnstasjonen og har fått sitt navn fra den ikoniske fjelltoppen i Sveits. Terrenget under de store bergveggene er blitt kjørt jevnlig siden 1980-tallet.

Det mest utpregede linjevalget går fra toppen av Roniheisen, via Skarsnuten og helt ned til bunnstasjonen i Hemsedal skisenter. De første 100 meterne er slake og som transportetappe å regne. Men plutselig knekker terrenget og blir særs bratt like over skoggrensen. Valgmulighetene inn­snevres og du kommer ikke utenom terreng som er minst 35 grader bratt.

– «Lille Matterhorn» har et åpent felt som er noenlunde bratt og du kan dra på med litt fart. Til å være heisbasert skikjøring er det en kjempefin nedkjøring, sier Dennis Risvoll.

Flyt, kontroll og fart

Han er svært nøye med å forberede seg før han setter utfor. Jo bedre linjen er planlagt, jo større er sjansen for at han kan kjøre så hardt og fort som han ønsker. Men noen ganger må også Risvoll improvisere underveis.

Under et renn i forrige års verdenscup fikk han erfare at en fjellside kan se veldig annerledes ut fra toppen enn hva den gjør nedenfra. Et 25 meter langt svev endte med et brak i en solid fjellvegg. Brudd i rygg, hånd og korsben, pluss avrevet setemuskulatur har vært krevende å håndtere, men Risvoll er nå klar for å ta nye saltoer på ski. Selv om han ikke blir å se på startstreken i årets verdenscup håper han å være tilbake for fullt så snart som mulig.

– Frikjøring handler om å velge seg en linje, sette seg et mål for hvordan du skal kjøre og så gjennomføre med flyt, kontroll og god fart.

Når du klarer dette får du en mestringsfølelse bedre enn noe annet.(Vilkår)

Aktiv Skisport
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.