Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Det snør kraftig i det Jann Post legger ut på løpetur på morgenkvisten, fire timer før han skal sitte i NRKs kommentatorbu på Beitostølen. Disiplin er et nøkkelord for å holde treningen i gang med rundt 120 reisedager i året. Foto: Gunnar Lier
Det snør kraftig i det Jann Post legger ut på løpetur på morgenkvisten, fire timer før han skal sitte i NRKs kommentatorbu på Beitostølen. Disiplin er et nøkkelord for å holde treningen i gang med rundt 120 reisedager i året. Foto: Gunnar Lier les mer

Trening

Ferdig trent før sending

Det er fire timer til han skal kommentere sesongens første skirenn på tv. Men klokken halv syv om morgenen tenker Jann Post (37) først og fremst på sine egne tider.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Du må ha disiplin, sier Jann Post.

37-åringen tar en kikk ut vinduet på rom 429 i det klokken så vidt har passert halv syv om morgenen. Det tette snøværet pisker mot hotellet på Beitostølen og mørket bremser utsikten. Med opp mot 120 dager i året på jobbreise er dette blitt normal prosedyre.

– Dersom du trener tidlig om morgenen og blir ferdig med det, så er det ingen forstyrrelser. Det er ingen som forstyrrer deg mellom klokken seks og klokken åtte på reise. Av og til kan det være mulig å trene uforstyrret på ettermiddagen, men det kan oppstå ting på jobb som gjør at det bare må skyves på. Da er du til slutt så lei mentalt at du ikke orker å trene, sier Post.

NRKs langrennskommentator kaster et blikk ned på startlistene han la fra seg på skrivebordet i sene nattetimer. Arkene er gjennomarbeidet med tettpakket skrift, men er ennå ikke ferdig bearbeidet. En rekke ukjente navn stiller til start under den nasjonale sesongstarten og krever ekstra forberedelser. Øynene er smale mens Post slenger på seg refleksvesten og knyter løpeskoene.

– Det viktigste er å ha mest mulig klart av utstyr når man er presset på tid, sier Post før han åpner døren. En mil på bena venter utenfor.

Klokken er halv syv da Post tar på seg løpeskoene. Etter noen timers søvn er dette morgenrutinen på jobbreise. Foto: Gunnar Lier

«Langt unna toppidrett»

Tiden to timer, 32 minutter og 53 sekunder gjorde Jann Post til beste nordmann i verdens mest kjente maratonløp, New York Marathon, i starten av november. Selv for de mest garvede mosjonistene er det nesten mer enn man kan forvente. For hans forgjengere i NRK-bua ville trolig bare tanken vært hinsides enhver fornuft.

– Jeg er ikke seriøs. Jeg er en mosjonist som liker å konkurrere innimellom. Jeg løp fem løp i 2017 og liker å ha et mål for treningen, men jeg er litt hektet på «maraton-greiene», sier Post.

Det var en ganske annen versjon av seg selv han tok et oppgjør med for snart syv år siden. Da var han 25 kilo tyngre og adskillig dårligere trent. Den tidligere orienteringsløperen hadde blitt en skygge av seg selv. Siden har livet endret seg radikalt.

– Det handler om å gidde å legge seg tidlig nok dagen før, ikke drikke tre øl og spise treretters middag og bli tung og daff. Dersom man prioriterer, så er det mulig. Det tror jeg er mulig i veldig mange liv og jobber. Det handler litt om innstilling, sier Post.

Med småbarn hjemme mener han det er enklere å få til den daglige morgenøkten på reise. Det pleide å være tyngre før.

– Det kan være vrient når man er på Gardermoen i sekstiden. Da sliter jeg av og til. Men som regel gir reise en god mulighet. Så har jeg valgt løping som er en aktivitet man kan gjøre hvor som helst og når som helst, sier Post.

Han peker på at rundt 120 kilometer i løpeskoene per uke egentlig er en beskjeden lengde for en løper og lister opp andre ting som kunne vært gjort langt bedre.

– Dette er langt unna et toppidrettsliv. Men det handler om å utnytte de syv-åtte timene jeg er ute på trening best mulig, og kanskje skiller det meg litt fra mosjonister som ikke er så opptatt av konkurranser. Jeg prøver å optimalisere de timene og gjøre treningen best mulig, sier Post.

Seks 2000 meter på cirka syv minutter på tredemøllen på Beitostølen dagen før sesongpremieren på Beitostølen, er en kontrollert hardøkt for Post. Han er i opptreningsfase etter New York Marathon halvannen uke i forveien. Foto: Gunnar Lier

Slik trener Post

Her er Jann Posts siste tre treningsuker før New York Marathon i høst:

Tredje siste uke

Mandag: 16 km. Rolig tur med fire stigningsløp.

Tirsdag: 23,2 km. Oppvarming + 4x3km med 2 min pause + 4x1 km med 2 min pause + nedjogg

Onsdag: 15,9 km. Rolig tur.

Torsdag: 20,0 km. Rolig tur.

Fredag: 8,6 km. Rolig tur med fire stigningsløp.

Lørdag: Konkurranse, Hytteplanmila: 32.39. Pers. Totalt 19,3 km med oppvarming og nedjogg.

Søndag: 19,8 km. Rolig tur.

Totalt: 122,8 km 26 km med intensitet.


Nest siste uke

Mandag: 15,3 km. Rolig tur med fire stigningsløp.

Tirsdag: 32 km hard langtur. Snitt 3.45 min/km 34 km med oppvarming og nedjogg.

Onsdag: 12,5 km. Rolig tur.

Torsdag: Rolig tur 19 km.

Fredag: 9,9 km. Rolig tur med fem stigningsløp.

Lørdag: 22,3 km. Oppvarming + 16 km med annenhver km hard (3.28 snitt) og mellomhard (3.50 snitt) + nedjogg.

Søndag: 6 km. Veldig rolig.

Totalt: 119 km 48 km med intensitet.


Siste uke

Mandag: 9,6 km. Rolig tur.

Tirsdag: 8,1 km. Rolig tur med fire stigningsløp.

Onsdag: 14,4 km. Oppvarming + 3x2km med 1.30 pause + nedjogg.

Torsdag: 8,0 km. Rolig tur. Reise til New York.

Fredag: 8,8 km veldig rolig i Central Park.

Lørdag: 6,1 km veldig rolig + fem korte drag.

Søndag: New York Marathon. 2.32.52. Pers. Alt stemte.

Totalt uten maraton: 55 km 7 km med intensitet.

Vis mer
Lydprøven sitter for Jann Post og Torgeir Bjørn, som skal gjøre unna det første av mange renn denne vinteren i kommentatorbua. Treningsgrunnlaget er også der i orden fra tidligere år. Foto: Gunnar Lier

Diskuterer mye trening

– Heinrich Von Schnellfahrer, smeller det inne fra den vesle kommentatorbua på langrennsstadion på Beitostølen.

Den tidligere landslagsløperen Torgeir Bjørn drar en velkjent «Flåklypa Grand Prix»-etterligning under lydprøven dagen før sesongåpningen. Snakketøyet til ekspertkommentatoren blir varmt med trening som samtaletema.

– Jann viser disiplin i treningen. Han finner alltid plass til å trene samme hvor travelt det er på tur. Han har jo litt toppidrettshode i utgangspunktet og har et talent for dette med utholdenhet, sier Bjørn.

Han drar litt på det da han får spørsmål om hvor mange av dagens landslagsløpere som hadde slått Post i samløp over 42.190 meter. Selv var han en del av en 1980-tallsgenerasjon som løp mye, fort og langt.

– Alle på landslaget på den tiden var under ni minutter på 3000 meter. Det måtte man bare være. Da gikk vi tre timer på ski på bre på formiddagen. Deretter dro du bort på andreøkten og varmet opp med fotball. Så måtte alle bare «stemple inn» som vi kalte det, løpe under ni minutter. Bare for å se at du ikke var syk, sier Bjørn til latter i bua.

Fortsatt lever han og ånder for skigåing og løping i fjellet på samme måte som før. Men det er ikke maratontider eller nummer på brystet som fremkaller motivasjon.

– På dager da vi kommenterer, står han opp og trener om morgenen mens jeg heller liker å trene etter sendingen på ettermiddagen. Er jeg pigg da, kan jeg fint trene totimersøkter på kvelden både syv, åtte eller ni på kvelden Der har vi forskjellig rytme og legger opp døgnet forskjellig. Man må finne ut hvilken type man er selv, sier Torgeir Bjørn mens Post skyter inn at erfaring tilsier at hardøkter før kommentering ikke oppskriften på en god dag bak mikrofonen.

Han tar heller hardøkten dagen før.

Å gå gjennom løypene og snakke med løpere og støtteapparat er ikke bare trening, men først og fremst en viktig del av forberedelsene til TV-sendingen for Post. Foto: Gunnar Lier

Satte trim i system

For seks år siden oppdaget TV 2-kommentator Johan Kaggestad (74) hvor farefullt livet på jobbreise og med en kropp i forfall kan være. Først døde en fransk journalist og dagen etter kollapset en dansk kollega i kommentatorbua ved siden av. Det var 40 varmegrader.

– Jeg tenkte at dette er risikosport med uregelmessig kosthold, lite søvn og minimalt med fysisk aktivitet, sier Kaggestad.

Den tidligere langdistanseløperen og langrennsløperen på nasjonalt nivå, satte derfor trim, i form av gåing og sykling og kosthold i system også på jobbreiser, selv med blytung logistikk under Tour de France.

– Jeg gikk fra bensinstasjonsmat til matpakke og sluttet å rane kjøleskapet da jeg kom hjem om kvelden, forteller den tidligere treneren til Ingrid Kristiansen og Grete Waitz.

Nå fører han treningsdagbok og stiller krav til seg selv om 3,5 time fysisk aktivitet hver uke på jobbreise.

– Det er imponerende den treningen Post får til. Fordelen er at de stort sett bor på samme sted. Med forflytninger blir det ekstra lange dager og det å sove nok blir helt avgjørende. Det kan gå på bekostning av muligheten til å bevege seg, sier Kaggestad som blant hadde 13.56 på 5000 meter da han var aktiv.

– Jeg ser forretningsfolk som trener morgen og kveld når de er på oppdrag. Flere og flere har med treningstøy på reise. Det fører ikke bare til generelt god helse. Det er pekt på at folk i rimelig bra fysisk form er mer kreative og konsentrerte enn snittbefolkningen, sier Kaggestad.

Treningstips på jobbreise

Jann Post

  • Stå opp om morgenen og gjør unna treningen før jobben tar deg.
  • Finn ut hvor det er best å løpe.
  • Bestem deg for å gjennomføre og du får den beste følelsen til frokost.
  • Hvis du skal opp og trene klokken 06.00, bør du ikke være den som legger deg sist.

Torgeir Bjørn

  • Finn ut når på døgnet det passer deg best å trene. For noen passer morgenen best, for andre er kvelden best. Ikke hør på råd fra andre her.
  • Det er viktig med disiplin, men gjør treningen til en opplevelse. Tren for å kose deg.
  • Ikke gjør treningen for komplisert. Lytt til kroppen. Er du slapp så ta det rolig. Er du pigg kan du legge inn hardere bolker.
Vis mer

Gjør undersøkelser

Gode treningsruter finner Jann Post gjerne på treningsappen Strava. Enten han er i finske Kuusamo og det er 15 minusgrader, eller han er i Roma og det er 30 varmegrader, kreves det god planlegging. Noen ganger finner han den beste løsningen i hotellets treningsrom.

Post skrur opp farten på tredemøllen på Beitostølen før første draget. 17 kilometer i timen er såkalt kontrollert hardt. Han mener mange mosjonister misforstår når de prøver å trene som toppidrettsutøvere.

– Dersom du trener tre til fire ganger i uken, er det ikke sikkert du trenger å være så nøye med at det må gå rolig på en del treningsturer. Da får man så mye restitusjon uansett. Men trener du 14 ganger i uken, må man være nøye med det, sier Post.

Han bestemte han seg for at han ikke skulle drive med «spytrening» da han lurte frem formen igjen. Men han er klar på at skal man ha noen fremgang, må man prioritere å blåse ut litt et par ganger i uken. Og han tror treningsiveren er god å ha med seg når han «går på luften».

– Jeg tror det gir meg et lite innblikk i hvordan trening virker og hvordan konkurransesituasjonen oppleves. Jeg tenkte på New York Marathon i et år før jeg løp.

– Jeg ser at det er skyhøyt nivå på det eliten holder på med, sier Post.(Vilkår)

Aktiv NRK Torgeir Bjørn Jann Post Johan Kaggestad Ingrid Kristiansen Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.