Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Henrik Jensen (til høyre) leverer skiene sine til driftsansvarlig Peder Stadaas for sliping hos Superski etter å ha gått noen runder i kunstsnøløypa i Holmenkollen riksanlegg. Foto: Gunnar Lier
Henrik Jensen (til høyre) leverer skiene sine til driftsansvarlig Peder Stadaas for sliping hos Superski etter å ha gått noen runder i kunstsnøløypa i Holmenkollen riksanlegg. Foto: Gunnar Lier les mer

Langrenn

Birken-jaget har lagt seg i sportsbutikkene

For noen år tilbake var det rekordpågang og «turrennboom» i butikkene. Nå har trykket fra turrennmiljøet roet seg.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Høsten 2010 var det ventetid på opp mot en måned for å få ferdigbehandlede og slipte ski på Oslo Sportslager. Samtidig begynte startnumrene til Birken å gå unna på sekunder. DN skrev om hvordan etterspørselen blant voksne løpere var på topp og mange skulle ha mye kostbart utstyr. Noen år senere er normalen for de store turrennene blitt mellom 40–60 prosent frafall i løpet av en treårsperiode frem til i fjor. Det gir endrede kundevaner i butikkene.

– Det er nok et adskillig mindre antall ivrige enn for noen år siden. Da så man også at enhver bedrift i tre-fire år skulle ha teknikkurs. Det var sammenfallende med at interessen for turrennene var på sitt høyeste punkt, sier Ragnvald Reed, butikksjef for skibutikken Milslukern.

Reed påpeker at trenden har sammenfalt med flere dårlige vintre på rad. Samtidig er rekrutteringen blitt voldsom i barne- og ungdomsrenn. Butikken er blitt forespeilet 60–70 nye løpere i åtte-niårsklassene i samme klubb, i enkelte av Oslo-klubbene de har samarbeidsavtaler med.

Toppåret for skisalget i Norge ble 2011-vinteren da det ble solgt rundt 400.000 par langrennsski. Dette var flere år før felleskiene kom på markedet og nå har reddet omsetningen i langrennsbransjen. Men disse skiene har i stor grad vært rettet mot skigåing utenfor konkurransesporet.

– I takt med at deltagelsen i turrenn har gått ned, går salget av tradisjonelle racingski litt ned. Det er som to pluss to. Men så har innovasjonen med felleski kommet og folk skøyter i økende grad, sier Reed.

Spesialbutikken har i år blant annet et bredere utvalg felleski i butikken, enn bare for de rendyrkede racingkundene.

Skisalg etter type ski

Felleski: 55 prosent

Klassisk racing: 12 prosent

Barneski: 20 prosent

Skøyting racing: Åtte prosent

Markaski: Fem prosent

Kilde: Norsk Sportsbransjeforening

Vis mer

55 prosent felleski

Anslaget fra Norsk Sportsbransjeforening er nå at hver femte solgte ski her til lands denne vinteren vil være vanlige tradisjonelle racingski i klassisk eller skøyting. Totalmarkedet forventes å ligge på rundt 300.000 solgte skipar. Forventningen er at felleski kommer til å utgjøre 55 prosent av totalmarkedet.

– Vi vet at interessen rundt de store skirennene er lavere enn i toppårene for noen år siden. Da var det jo hysterisk. Det påvirker nok salget i spesialbutikkene også. Dette er trender som svinger litt de ulike årene. Men volumsalget på ski er bra, og det er her felleskiene bidrar godt, sier Trond Evald Hansen, direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Den rendyrkede langrennsbutikken Superski har utsikt over hele stadion i Holmenkollen. Inne står ski av ulike årganger langs veggen. Også ski med en tapebit merket med «steinski», beregnet for heller magert skiføre, skal til slipemaskinen i butikken. Daglig leder Joakim Levorsen beregner en åtte måneder lang salgssesong og forventer et salg på mellom 800–1000 skipar. Levorsen tror butikken som startet opp for fire år siden har opplevd en annen utvikling enn det frafallet i turrenn skulle tilsi. De har årlig hatt omsetningsøkning og har overvekt av voksne kunder. Og en del kunder hos dem fortsetter å kjøpe mye utstyr selv om de ikke trekker på seg startnummer lenger.

– Vi har alt fra dem som kjøper et par i året til de som ikke går konkurranser, men kjøper fem-seks par når de handler nytt utstyr. De kundene hadde vi for fire år siden og de kjøper akkurat like mye fortsatt, sier Levorsen.

De får tilbakemeldinger fra en del av sine voksne kunder om at flere nå alternerer mellom sesonger der de slenger seg med i noen konkurranser og sesonger der de bare trener. Men mange av kundene deres er løpere som fortsatt dedikerte til turrenn. De øker også på grunn av sterk rekruttering i Oslo, men har overvekt av voksne kunder.

– Det aller meste i langrennssporten øker unntatt Birken. Men får vi fire dårlige vintre til er jeg redd for at det vil bety en negativ utvikling for langrennssporten, sier daglig leder Joakim Levorsen.

Daglig leder Joakim Levorsen i Superski gjør siste finish på et par ski. De har merket nedturen i turrennene, men har opplevd klar omsetningsvekst som en nyere butikk i bransjen. I butikken i Holmenkollen selger de 70–80 prosent racingski. Når de jobber mot bedrifter er det 70–80 prosent felleski som selges. Foto: Gunnar Lier

Trykket annerledes

Carl Otto Aamodt, som tidligere var sjef for langrennsavdelingen til Oslo Sportslager, opplevde hvordan alle kluter måtte settes til i butikken i toppårene før renn som Marcialonga og Birkebeinerrennet. Det var nærmest kaos i butikkene i dagene før folk skulle ut å konkurrere. Den intensiteten har forandret seg.

– Når antallet deltagere går ned i turrenn så blir det automatisk slik at du selger mindre av pulver og slike ting. Slik er det bare, sier Aamodt, som nå jobber for nystartede Braasport.

En sentral del av utvalget av langrennsski der blir felleski. I likhet med Milslukern, som nå også har begynt med toppturutstyr, satser de også på slike ski.

– Den ivrige turrennløperen var veldig ivrig for fem år siden og mange holder selvfølgelig på fortsatt. Men mange utfordrer seg selv på andre måter, for eksempel på randonéeski. Men er det færre som starter i turrenn, så er det færre som kjøper langrennsprodukter også, sier Aamodt.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Ski Oslo Sportslager Norsk Sportsbransjeforening Ragnvald Reed Milslukern Sport Langrenn
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.