Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ved et fjellvann 1500 meter over havet lander helikopteret fra Selkirk Tangiers for å plukke med seg skituristene opp til fjells igjen. Heliskiing er en populær sport i Revelstoke i Canada, men får refs av miljøforkjempere. Foto: Jacob Trumpy
Ved et fjellvann 1500 meter over havet lander helikopteret fra Selkirk Tangiers for å plukke med seg skituristene opp til fjells igjen. Heliskiing er en populær sport i Revelstoke i Canada, men får refs av miljøforkjempere. Foto: Jacob Trumpy les mer

Skisport

Pudder og protest

Helikoptre åpner en ny verden av dyp løssnø for skituristene. Miljøforkjempere protesterer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det er en av dagene tidlig på vinteren hvor pudderalarmen går i Revelstoke. Før frokost har fjellene vest i Canada fått over en halvmeter lett nysnø. Snøen laver fortsatt ned når helikopteret stiger mot himmelen over Trans-Canada Highway.

Skyene ligger lavt. Piloten har noen hundre meters sikt. Helikopteret sniker seg over tretoppene. Noen minutter senere lander det på toppen av fjellet, rundt 2200 meter over havet.

Ti skiturister lytter nøye til kommandoer fra skiguide Aaron Chance (42).

– Ta på skibrillene. Krum ryggen og gå ut på rekke. Vent i en gruppe med god avstand fra rotorene, sier han.

Døren går opp, snøføyken og lyden er voldsom. Guidene lemper av skiene på ett minutt. Så gir Chance tegn til piloten. Noen sekunder senere forsvinner motorduren i det fjerne.

På toppen er det igjen nesten vindstille.

700 høydemeter med urørt løssnø ligger og venter.

Ikke tillatt i Norge

Heliskiing har gjort flere spektakulære skiområder rundt om i verden tilgjengelig for løssnøjegere. Det er blitt lettere å oppfylle drømmen om mektig natur, silkemyk snø og endeløse trasévalg ned fjellene. Mens kommersiell heliskiing ikke er tillatt i Norge, er det stor interesse for denne typen skiturisme i andre deler av verden.

I tillegg til Canada er Italia, New Zealand, Nord-Sverige, Island, Grønland, Chile og fjellområder i det tidligere Sovjetunionen ettertraktede heliski-destinasjoner. En ukes eksklusiv heliskiing koster gjerne 130.000 kroner i både Nepal og Chile. I Italia er prisen for et fire dagers opplegg nærmere 40.000 kroner, mens et pakketilbud i Nord-Sverige, med 10.000 høydemeters flyvning fordelt over tre dager, koster omtrent halvparten. I Canada har noen av verdens mest erfarne heliski-operatører tilgang på snø av ypperste kvalitet, og én dag på ski koster fra 6000 kroner og oppover.

Den nye turismen har tvunget frem et system for å betale seg ut av klimaavtrykket i tillegg. Foreløpig er det frivillig. Etter kritikk fra miljøorganisasjoner ber flere av de store leverandørene deltagerne om å betale for CO2-kvoter.

Snødyner og dype skoger

På toppen av fjellmassivet Selkirk Mountains, øst for Revelstoke, tar deltagerne på seg ski og snowboard. Først kjører Aaron Chance. Kollegaen hans kjører bak de ti skituristene.

I denne gruppen er det flere erfarne turister fra Canada og USA, noen deltagere fra Europa og nesten nybegynnere fra Australia. En erfaren surfer fra Australia prøver seg på snowboard for første gang.

Aaron Chance har jobbet i tre sesonger som guide for helikopterselskapet Selkirk Tangiers. Foto: Jacob Trumpy

– Det er noe av det beste med jobben. Å se folk kaste seg ut i det for første gang. Hvis man har litt erfaring med pudderkjøring, blir det vanligvis bedre enn ventet. Snøen er lett å kjøre i. De aller fleste kommer seg ned uten problemer, sier Chance.

Sikten over tregrensen er på noen hundre meter. Skydekket er i ferd med å lette.

– Herfra har vi mange alternativer ned. Jeg velger en enkel trase, sier Chance.

På en slik dag med mye nysnø lander helikopteret et par hundre høydemeter over tregrensen på rundt 2000 meter over havet. Guidene finner en slak linje ned mot skogen for å begrense skredfaren, som denne dagen er på nivå 4 – «stor».

På én dag kan skituristene få med seg 7000 høydemeter på ski og brett. Klimaet i British Columbia og Rocky Mountains i Canada gjør at det faller flere meter snø hver vinter, og områdene er blant de beste i verden for løssnøkjøring. Foto: Jacob Trumpy

Den eneste lyden man hører, er luftig snø mot stålkanter.

– Wow, dette er bedre enn ventet. «So smooth!» roper en av deltagerne.

Gruppen samles ved inngangen til skogen. Herfra er skredfaren mindre. Det er enkelt terreng med mye urørt snø mellom skogholt på hver side. Turen går over i litt brattere heng gjennom skogen. I en halvtime leker turistene seg ned fjellet i opptil en meter lett nysnø. Noen prøver seg på hopp mellom grantrærne.

Ved et fjellvann, cirka 1500 meter over havet, venter helikopteret.

Etter to runder og til sammen 1400 høydemeter er det lunsj. Varm suppe og wraps.

«Et feil bilde av sporten»

Noen dager opplever guidene at skiturister overvurderer ferdighetene sine.

– Men vet du hva, mange har et feil bilde av sporten etter å ha sett filmer med ekstremutøvere. I filmene brukes helikopter for å komme seg opp på fjelltoppene. Det er dramatiske scener, og folk kaster seg utfor stupbratte fjellsider. Det er ikke virkeligheten her, sier Chance.

– Hvem passer heliskiing for?

– Man skal ha litt erfaring med kjøring i løssnø, og i tillegg klare å komme seg greit ned en sort og rød løype i alpinanlegget. Da er man «good to go», sier han.

Helikopteret tar skituristene opp på 3000 meter høyde i Revelstoke i Canada. På en dag med overskyet vær starter skituren ned fjellet lavere, og på ett minutt er helikopteret vekk. Foto: Jacob Trumpy

Guidene ser an ferdighetene, og skredfaren skal være minimal. På dager med lav skredfare er det mer kjøring i hvite dyner over tregrensen. Ellers velger de tryggere linjer i skogen.

– Det handler om å være i komfortsonen, lytte til guidene og kunne ta seg gjennom variert terreng. Det skal ikke gå spesielt raskt.

«Et kjempeparadoks»

Ikke alle skikjørere er henrykt over at den helikopterbaserte skiturismen øker i popularitet.

– Det er sikkert veldig kjekt for dem som får oppleve det, men for alle oss andre ødelegger dette. Derfor mener vi prinsipielt at heliskiing er feil, sier Ørjan Kongsvik Aall, som er leder for den norske delen av klimaorganisasjonen Protect Our Winters (POW).

– Flyturen er hovedproblemet, og det er et kjempeparadoks at skikjørere, som frykter at fremtidens vintre skal bli dårligere, reiser til Canada for å bruke helikopter som skiheis. Da spenner du ben på det du holder på med. Skal vi nå togradersmålet, slik vi har forpliktet oss til i Parisavtalen, er det ikke plass til heliskiing og langdistanseflyvninger. Så ærlig må vi dessverre være, sier Aall, som gjennom sin organisasjon jobber med å samle vintersportssamfunnet i kampen mot klimagassutslipp.

25-åringen tror det å snakke om at mulighetene for skikjøring allerede i vår levetid vil bli svært begrenset, er en av de mest effektive måtene å få nordmenn engasjert i klimasaken på.

– Jeg forstår folks trang til å reise til Japan, Canada og Alpene, men oppfordrer likevel til å prøve det nærmiljøet har å by på først. Vi mener turistnæringen bør fokusere på å få enda flere nordmenn ut på ski fremfor å få utenlandske turister hit til Norge. Folk må reise mindre og oppleve mer, sier Aall.

Han har regnet seg frem til at en skitur fra Oslo til Jotunheimen gir 95 prosent mindre utslipp enn en skitur fra Oslo til Alpene.

Markedskoordinator Emma Mains i helikopterselskapet Selkirk Tangiers sier de har møtt krassere kritikk fra miljøorganisasjoner de senere årene og har begynt å jobbe med lokale myndigheter i et forsøk på å bidra til mer bærekraftig turisme og betale for klimaavtrykket.

Også tilbakemeldinger fra kundene har bidratt til en holdningsendring.

– Vi ønsker å få et system som kan gi en god beregning av både vår egen og deltagernes avtrykk. Vi håper å ha en formell løsning klar for alle kundene våre i løpet av denne vinteren, sier Mains.

Et annen helikopterselskap i Revelstoke, Eagle Pass Heliskiing, lar deltagerne betale for klimakvoter, inntil videre frivillig.

Guiden Aaron Chance (til venstre) og kapteinen snakker mye sammen om trasévalg, skredfare og været. På én dag kan det bli inntil fem turer opp på fjellene. Foto: Jacob Trumpy

Minne for livet

Revelstoke ligger ved foten av Columbia Moutains, mellom Whistler i vest og Rocky Mountains i øst. Det er blant skiområdene i verden med størst snøfall. Det kommer mellom 12 og 18 meter snø i løpet av en vanlig sesong fra desember til mai.

I løpet av én dag blir det tid til fem runder med helikopteret. Til sammen 3500 høydemeter på ski.

Klokken to på ettermiddagen er helikopteret klar til å frakte gruppen tilbake til utgangspunktet lenger nede i dalen ved Trans-Canada Highway.

– I dag er jeg sliten. Det tror jeg hele gruppen er. Men jeg er sikker på at alle har fått et minne for livet, sier Aaron Chance.(Vilkår)

Aktiv Canada Heliskiing Selkirk Mountains Revelstoke Rocky Mountains Skisport
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.