Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aksel Lund Svindal satser på moteklær, men reiser straks til OL. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Aksel Lund Svindal satser på moteklær, men reiser straks til OL. Foto: Skjalg Bøhmer Vold les mer

Alpint

Etterfølger stjernenes kleseventyr før OL: Lund Svindal mener han har valgt tyngre vei til suksess

Aksel Lund Svindal lanserer klesmerket sitt så tett opp mot OL som mulig, før IOCs kommersielle forbudsregler trer i kraft.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Therese Johaug har til sammen solgt klær for milliardsummer. Lasse Kjus og Vegard Ulvang solgte merkevarene sine for 50 millioner kroner og mer, og roeren Olaf Tufte har solgt undertøy for over 100 millioner kroner de siste årene. Nå lanserer Aksel Lund Svindal sitt eget klesmerke «Greater than A» rett før OL og har fra i dag klærne til salg i norske butikker.

– Jeg føler ikke vi er i den kategorien de andre er i, sier Aksel Lund Svindal, dagen før hans egen avreise til OL i Sør-Korea som starter i slutten av neste uke.

Klessatsinger i norsk idrett

* Selskapet Elite Sport, med Vegard Ulvang på eiersiden, ble en suksess fra midt på 90-tallet.

Det passerte én million solgte Ulvang-ullsokker allerede andre året. Siden ble det utviklet ullundertøy. I 2004

ble Elite Sport og rettighetene til Ulvang-merkevaren solgt til Swix. Beløpet skal ha ligget på totalt 50 millioner kroner, ifølge VG.

* Bjørn Dæhlie lanserte sportsklær mot slutten av 90-tallet. I 2013 ble merket langrennslandslagets klessponsor,

etter at pilene hadde pekt nedover. Dæhlie opplyste til DN i høst at det først var i 2016 at det begynte å tjene penger.

* Kari Traa har hatt stor suksess med et rent jenteklesmerke. Det landet på en omsetning rundt 430 millioner

kroner i 2016. Merket har også vært en suksess i Sverige.

* Therese Johaug har hatt stor suksess med Johaug-hanskene siden VM i Kollen i 2011. I 2014, før Active Brands

oppkjøp av hanskemerket, hadde det blitt solgt hansker for 100 millioner kroner. Etter oppkjøpet er det utviklet en kleskolleksjon. Active Brands opplyser ikke om salgssummene.

* Lasse Kjus utviklet klesmerket Kjus rettet mot alpinmarkedet. I 2011 solgte han retten til merkevarenavnet til den sveitsiske klesprodusenten LK International for cirka 56 millioner kroner.

* Olaf Tufte har hatt suksess med salget av boksershortser som bærer hans navn. Det har solgt en halv million eksemplarer. Inntektene i selskapet økte til 39,3 millioner kroner i 2015.

Vis mer

Annen satsing

De andre stjernenes merkevarer har først om fremst vært klær for sport, trening og friluftsliv. Lund Svindal satser på bærekraftige moteklær under navnet Greater than A.

– Med tanke på at jeg kommer fra idrettsverdenen, er dette kanskje en tyngre vei å gå, sier Lund Svindal.

Han vil ikke si hvor mye penger som er investert eller hva salgsmålene er, men det er ikke hentet penger fra investorer ut over dem som er involvert i klesmerket. En stor børsgevinst fra salg av en aksjepost på 35 millioner kroner i Bank Norwegian i 2016, i tillegg til tidligere utbytte, ga ham mulighet til å satse på klesprosjektet.

Aksel Lund Svindal satser på bærekraftige moteklær under navnet Greater than A. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

– Målet er at det skal gå rundt. Vi har ikke perspektiv for når vi skal ha tilbake det vi har investert. Potensialet er større fordi du skiller deg ut, men det tar lengre tid å komme i gang, sier Lund Svindal.

Atulus

  • Klesfirma startet av Aksel Lund Svindal sammen med forretningspartnere.
  • Styreleder: Bjørn Svindal
  • Styremedlemmer: Aksel Lund Svindal, Jens-Petter Ring, Marius Eckmann, Terje Strömö
  • Designer: Jessy Heuvleink

Eierskap:

  • A Management 51 prosent
  • Eckmann Invest as 19,5 prosent
  • Panorama Design as 19,5 prosent
  • Testro as 10 prosent
Vis mer

Forbud mot markedsføring

Natt til torsdag går alle OL-utøvere inn i en reklamefri periode. Da er Lund Svindal underlagt IOCs regler som sørger for eksklusivitet på markedsføring til sine gigantiske sponsoravtaler. Salgsstarten av klærne er lagt så tett opptil grensen som mulig.

Alpinisten kan selge sin egen merkevare i OL-perioden fra 1.–28. februar, men han kan ikke brukes i markedsføringen. Han sier det har vært timingen hele tiden.

– I den perioden er jeg ute. Brandet bærer heller ikke navnet mitt. Men reglene er forandret og myknet opp i. For eksempel solgte Tufte boksershortsene sine under forrige OL. Er klærne lansert før februar, blir de ikke stoppet under OL, så lenge jeg ikke brukes i markedsføringen. Det har vi sjekket med advokat i idrettsforbundet, sier Lund Svindal, som mandag gjennomførte motevisning på DogA i Oslo.

Brukt tid på business

Flere langvarige skader de siste årene har sørget for at Svindal har kunnet bruke langt mer tid på forretningsutvikling og investeringene sine. I fjor måtte han avbryte sesongen på grunn av tilbakefall etter kneskaden som ødela siste halvdel av sesongen året før. Da hadde han kjempet seg tilbake fra akillesskade rett før sesongstart høsten 2014.

– Jeg bruker mindre tid på dette enn jeg gjorde i sommer. Den tiden jeg bruker er på mail og telefon, for jeg er ikke så mye i Oslo akkurat, sier Aksel Lund Svindal.

Aksel Lund Svindal har nok en gang overvunnet en skade og har hatt en knallsterk sesonginnledning. Her fra Wengen i Sveits tidligere i januar. Foto: DENIS BALIBOUSE

Stoppet i Sotsji-OL

Til Asia drar han med tre seire og totalt ni pallplasser denne sesongen, etter å ha startet i 15 konkurranser. Selv har ikke Lund Svindal kjørt OL-løypene i Sør-Korea. Derimot dominerte lagkompisen Kjetil Jansrud under verdenscuprennene som ble kjørt der sist vinter. Han er ikke like sikker på at OL i Sør-Korea blir like stas da han kjørte i Whistler i Canada under det som han karakteriserer som «det kuleste OL jeg har vært i».

– Whistler var en skiby og det var fett med tilskuere. Du merket at det var folk som var veldig interessert i sporten overalt. Det kan bli annerledes. Men det er under 20 minus der borte og masse snø. Det kan være at det er mye mer en vinterdestinasjon enn det vi tenker, sier Lund Svindal som fra OL har gull i super-G, sølv i utfor og bronse i storslalåm fra lekene i Vancouver i Canada i 2010.

Under OL i Sotsji stoppet derimot allergi skistjernen. Da dro han hjem før storslalåmkonkurransen etter 7. plass i Super G og 4. plass i utfor.

– Det var flere som slet der borte og vi regner med at det var betongstøv som utløste dette. Det var rå-betong som ikke var forseglet. Nå bor vi på hotell og ikke i en russisk OL-landsby, og jeg regner med at det ikke skal være noe problem. Kjenner samme symptomer nå så tar jeg allergimedisin med engang. Det tok lang tid sist å forstå at det var allergi, for det har jeg aldri hatt i februar, sier Lund Svindal.

Første øvelse under OL i Pyengchang for alpinisten er utfor, som kjøres 13. februar. (Vilkår)

Aktiv Alpint
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.