Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Skisalget er ekstremt bra i år, sier Finor-selger Ole Henrik Robarth på Fischers stand på Norspomessen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
– Skisalget er ekstremt bra i år, sier Finor-selger Ole Henrik Robarth på Fischers stand på Norspomessen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold les mer

Langrenn

Ni av ti velger fellski

Det går mot tiårets beste skisalg, nesten utelukkende på grunn av fellskiene. Produsentene sliter med å holde tritt med kundenes etterspørsel.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Fellski utgjør mellom 90 til 100 prosent av det som går ut nå. Det overskygger alt annet, sier Ole Henrik Robarth, selger i Fischers norske importør Finor.

På Norspomessen, sportsbransjemessen på Skjetten, jobber mange aktører med å skaffe seg nye kunder. Nå er situasjonen slik at flere av langrennsmerkene melder om problemer med å dekke etterspørselen i markedet.

Finor, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 143,8 127,5 12,8 %
Driftsresultat (ebit) 17,6 19,2 -8,3%
Resultat før skatt 20,1 20,9 -3,8%

Klar trend

Det er fellskiene som dominerer totalt og flere opplyser om 90 prosent andel fellski. Det gjelder også den norske Fischer-importøren, som ikke opplyser om antall solgte ski. I 2016 hadde selskapet en omsetning på 143,8 millioner kroner.

– Skisalget er ekstremt bra i år og vi hadde jo ikke tenkt at det skulle være så bra. Snøen på Østlandet har mye å si for skisalget. Vi klarer nesten ikke å levere nok ski, sier Robarth, mens han viser frem de mest populære skiene blant kundene i Norge.

Det er bredden av folket som nå sørger for det enorme skisalget, og det er ikke racingskiene med feller som er storselgeren. Trailere som har transportert nye ski fra fabrikken i Østerrike har hatt med seg varer som allerede er solgt til butikkene.

– Racingmarkedet er nok litt mindre enn for noen år siden, men vi ser at det selges mer ski et knepp under racingskiene. Det er færre som går Birken og andre renn. Med en god vinter som i år så får vi nok med dem som ellers sitter mer i sofaen. Det at vi får med massene er spesielt for året, sier Robarth, som gjør det klart at de ikke har sett lignende skisalg siden den gode vinteren i 2011, året da Ski-VM ble arrangert i Holmenkollen.

– Akkurat nå så greier ikke fabrikken å produsere nok i forhold til etterspørselen og da snakker vi om felleski og ikke smøreski, sier Anders Høegh i Rossignol Group Norway på Norspomessen Foto: Skjalg Bøhmer Vold

90 prosent felleski

Sist vinter overgikk salget av felleski prognosen på 100.000 par ski før vinteren, til tross for en dårlig vinter på sentrale strøk av Østlandet. Produsenter pekte på utstyrsinnovasjonen som redningen sist vinter da det trolig ble solgt rundt 320.000 par langrennsski i Norge. Nå er det stort sett skiene uten feller som står igjen på lageret.

Rossignol sier at deres prognoser for salget av langrennsski ligger på 60.000 skipar i Norge denne vinteren. Det franske skimerket anslår at fellskisalget for deres del i Norge utgjør rundt 90 prosent av totalsalget av langrennsski.

– Vi har hatt en utrolig etterspørsel og har stort sett solgt ut den produksjonen vi har. Akkurat nå så greier ikke fabrikken å produsere nok i forhold til etterspørselen og da snakker vi om fellski og ikke smøreski. Det er der slaget står nå. Jeg tipper veksten kan være på 15–20 prosent i skimarkedet totalt og det er jo vanskelig å forutse når man får snø på steder som ikke har hatt snøvinter på tre år, sier Anders Høegh i Rossignol Group Norway.

Han anslår at fellskisalget for deres del utgjør rundt 90 prosent av totalsalget av langrennsski. Prognosen på salget i Norge ligger nå på 60.000 langrennsski totalt for denne vinteren. Det er i så fall salgsrekord og en økning fra de rundt 45.000 parene skimerket opplyser at det solgte i fjor.

Madshus, som har en stor markedsandel av det norske markedet og i fjor solgte 155.000 par ski totalt i verden, opplyser at 60 prosent av det som går ut av fabrikken på Biri er fellski. Men direktør Nils Hult får rapporter om at andelen fellski som blir solgt ut fra butikkene er høyere.

– Det er klart at dette med fellski er helt vilt. Det har vært en veldig bra start denne vinteren, selv om vi hadde et bra første kvartal i fjor også. Selv om det ikke var så mye snø så ble det solgt en god del fellski da også, sier Hult.

Madshus, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 220,6 205,8 7,2 %
Driftsresultat (ebit) 0,5 5,1 -90,2%
Resultat før skatt -0,1 6,5 -%

Tror på salgsrekord

Trond Evald Hansen, direktør i Norsk Sportsbransjeforening, poengterer at situasjonen nå er slik at fellskiene tiltrekker seg en rekke nye kunder og ikke bare de ivrige som kjøper enda et par.

– Det er for tidlig å summere 2017/18-sesongen, men at dette blir en av tidenes beste kan vi nok allerede nå si. 2009/10 og 2010/11 var to svært gode sesonger, og det er for tidlig å si om vi slår det nivået, men det ser virkelig bra ut nå. I de to nevnte sesongene ble det solgt mer enn 400.000 par langrennsski. De siste årene har vi ligget på cirka 320.000 par langrennsski. Det er mange som ikke har kjøpt ski på en stund i Norge på grunn av dårlige skivintre, sier Hansen.(Vilkår)

Aktiv Ski Felleski Fischer Langrenn
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.