Forbrukerrådet opplyste på sine nettsider onsdag at stevningen er sendt tingretten i juni 2016, men senere ble meldingen trukket.

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet bekrefter at en teknisk glipp gjorde at saken kom ut i dag, og at stevningen vil bli sendt "i juni".

- Vi kommer til å gjøre det, men stevningen er ikke ferdig, sier Jensen til Dagens Næringsliv.

Jorge Jensen, Forrbrukerrådet.
Jorge Jensen, Forrbrukerrådet.

Forbrukerrådet varslet allerede i januar søksmål mot DNB, hvoretter banken gjennom sitt tilsvar avviser alle krav. Samtidig har det vært en dialog mellom Forbrukerrådets og DNBs jurister, opplyser Jensen.

- Vi mener kundene har betalt for noe de ikke har fått, sier han.

Forbrukerrådet påpeker i dagens melding at søksmålet vil bli fulgt med stor interesse av flere aktører i utlandet, som vurderer tilsvarende skritt.

Fagdirektøren viser også til at Aksjesparerforeningen i Sverige har et lignende søksmål mot Swedbank.

- Det er stor interesse for saken i de europeiske forbrukerorganisasjonene. Det henger sammen med at Morningstar (ratingbyrå, red.anm) slår fast at 20 prosent av europeiske fond fortsatt er skapindeksfond, sier Jensen.

Les også: Her er årets beste fond dnPlus (+)

Varslet søksmål

I januar varslet Forbrukerrådet søksmål mot DNB på vegne av aksjefondskunder i DNB Norge. Den gang var antallet 137.000 kunder, som nå er økt med 13.000 kunder.

Blir det godkjent av domstolen, blir det norgeshistoriens desidert største gruppesøksmål.

- 150.000 nordmenn har betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB. Forbrukerrådet tar derfor banken til retten, het det i onsdagens melding, før den ble trukket.

Mener kundene ble lurt

I tillegg til DNB Norge, gjelder saken også de to aksjefondene DNB Norge I og Avanse Norge I.

Forbrukerrådet mener DNB har markedsført disse fondene som aktivt forvaltet og at kundene dermed har betalt for at et eget forvalterteam skal plukke ut aksjer de tror vil gi bedre avkastning enn børsindeksen.

Forbrukerrådet mener at alle de tre fondene i perioden 1. januar 2010 til 31. desember 2014 ble forvaltet passivt – som såkalte indeksfond. Dette er fond som automatisk speiler børsens indeks og som dermed er langt billigere enn aktive aksjefond.

Forbrukerrådet mener derfor at de 137.000 småsparerne er blitt lurt til å betale for mye.

Les også: Her er årets beste fond dnPlus (+)

Avviser krav

DNB har tidligere avvist at kundene har krav på erstatning.

- Vi er ikke enig at andelseierne har krav på erstatning, sa kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB i januar.

Han begrunnet det blant annet med at de som har investert i fondet i perioden 2005 til 2015 har hatt 170 prosent i avkastning etter kostnader.

Foreløpig har DNB ingen kommentar til onsdagens melding.

- Vi har ikke lest stevningen ennå, og må komme tilbake med kommentar når vi har lest den, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

Forbrukerrådet anslår at norske forbrukere årlig betaler 1,7 mrd kroner mer enn nødvendig for fondssparing. Indeksfond markedsføres i betydelig mindre grad enn aktivt forvaltede fond.

Følg markedene med DN Investor

Les også på DN.no:

Her er årets beste fond dnPlus (+)

Lån pengene dere trenger før britene stemmer om EU dnPlus (+)

Angriper Statoils makt dnPlus  (+)

Anbefalt av DNtv:

De beste taxfreekjøpene
Ut og reise i sommer? Her er de ti beste kjøpene på flyplassens taxfree.
05:26
Publisert:
 

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.